• تولیدات پورتال
  • انتخابات 92
  • گالری تصاویر
  • ویدئوهای جنجالی
  • انتخابات مجلس دهم
  • انتخابات مجلس خبرگان
اخبار و تازه ها
مرتب سازی مناظره ها
رعایت کدامیک از گزینه های زیر درمناظره ها و گفتگوهای مسئولین کشور بعنوان اولویت اول باید رعایت شود؟
بیان حقیقت
74%
 
رعایت مصالح ومنافع ملی
11%
 
پرهیز ازبیان نظرات غیر تخصصی
14%
 
کد : MD-124      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۲ شنبه ۲ آذر      تعداد بازدید : 333

نگرش ها بر سینمای کودک

نگرش ها بر سینمای کودک

 

بسیاری از بزرگ‌ترها چنین می‌اندیشند كه كار برای كودكان، چه در زمینه‌ی نوشتن و چه در عرصه‌ی فیلمسازی، نباید چندان هم دشوار باشد؛ از همین رو وقتی پرسیده می‌شود كه آیا فیلمسازی برای كودكان آسان است، گاه با پیش‌فرضی نادرست اظهار می‌دارند كه نباید چندان دشوار باشد!
حتی گاه با همین پیش‌داوری ناسنجیده، دست به كار می‌شوند و با فراهم آوردن نمونه‌هایی ضعیف و غیرمنسجم، نخستین سند رسمی ناآشنایی و نادرست‌اندیشی خود در این عرصه را با دست خویش امضا می‌كنند.
اگر به‌راستی باور كرده باشیم كه كار برای كودكان باید با وسواس بیش‌تری همراه باشد، تلاش خواهیم كرد تا در طرح هر موضوع ساده، در راستای ایجاد ارتباط با كودكان، نوجوانان، اولیا و مربیان آن‌ها، از دقت نظرها و دوراندیشی‌های لازم غافل نمانیم و همواره با پشتوانه‌ی آگاهی‌ها و پیش‌دانسته‌هایی درباره‌ی خلق و خو و ویژگی‌های رفتاری گروه‌های سنی مختلف كودكان و نوجوانان، به كار فیلمسازی روی آوریم.
فیلم‌های كودكان و نوجوانان در نگاهی كلی، ساختار چندان پیچیده‌ و غیرقابل دسترسی ندارند.
از یك نظر، قالب كلی و ساختمان عمومی این فیلم‌ها - با توجه به روند كلی تولید فیلم و به‌كارگیری وسایل، مواد و امكانات مورد نیاز در هنر - صنعت فیلمسازی - با فیلم‌هایی كه برای گروه‌های سنی بزرگسال ساخته می‌شوند تفاوت و دیگرگونی خاصی ندارد، اما فرایند تولید هر یك از این گونه‌ها، با یكدیگر تفاوت چشمگیری دارد.
آن‌چه در سینمای تجاری یا حتی در سینمای تجربی و غیرتجاری برای عرضه و ارایه به بزرگسالان شكل می‌گیرد، اگر «پرهیجان» و «پرحادثه» تلقی شود، چه‌بسا كه برای مخاطبان كم‌سن و سال و برای كودكان و نوجوانان «مخرب»، «ویرانگر» و «بدآموز» باشد.
درست به همین دلیل است كه در فیلمسازی برای كودكان یا درباره‌ی كودكان، فیلمساز ناگزیر است كه با مبانی دقیق «روانشناسی كودك» و دانش «رفتارشناسی» آشنایی داشته باشد و برخوردی جدی نشان دهد و با شناخت دقیق خلق و خوی كودكان در مقاطع سنی مختلف و آگاهی از رشد جسمانی، عاطفی، رفتاری و عقلانی آن‌ها، از واكنش‌های طبیعی یا غیرعادی‌شان نیز برداشتی درست به دست آورَد تا بتواند تفاوت میان رفتار «به‌هنجار» و «ناهنجار» را به‌ خوبی دریابد و با پشتوانه‌ی پیش‌دانسته‌های دقیق علم رفتارشناسی، در تولید فیلم‌های مناسب كودكان و نوجوانان گامی مثبت بردارد.
اگر برای فیلم‌های كودكان بتوان مشخصه‌های دیرآشنایی را بازگو كرد، در نگاهی كلی با تأكیدی دوباره، چنین می‌توان گفت كه، فیلم‌های كودكان و نوجوانان باید آمیزه‌یی از شادی، هیجان، حركت،‌ تلاش، سازندگی، نوع‌دوستی، محبت، ایثار و آشنایی با نشانه‌های خلقت باشند و باید كه این عواطف مثبت را بتوان با بهره‌گیری به‌جا از عنصر خیال - تخیلی سازنده و پذیرفتنی - به مخاطبان این‌ گونه فیلم‌ها انتقال داد.
در این رهگذر، اگر فیلمسازی آگاه، با پشتوانه‌ی پیش‌دانسته‌های روانشناختی، بتواند با استفاده‌ی به‌جا از عنصر كارساز و ثمربخش تخیل سازنده فضایی فراهم آورد كه عنصر نقش‌مند خیال در جهت خلاقیت، نوآوری و دوباره‌سازی و بازآفرینی حركت‌های مثبت و انسانی به كار گرفته شود، بی‌تردید،‌ گامی هوشیارانه برداشته خواهد شد.
در چنین صورتی، كودكان ما یاد خواهند گرفت كه در رویارویی با دشواری‌های طبیعی و پیش‌پاافتاده، نقش وجودی خویش را كارساز بدانند و با حركت‌هایی مثبت، نقش فعال داشته باشند و از نشان دادن هر گونه روحیه‌ی انفعالیِ آمیخته با دلمردگی،‌ ناامیدی و تاریك‌اندیشی جانفرسا، پرهیز كنند.
 
نظر شما :
captcha