کد : MD-1691      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۵ تير      تعداد بازدید : 986

رضا شیوا

اقتصاددان ایرانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران

 

 

 
رضا شیوا (زاده ۱۳۲۹ در تهران) اقتصاددان ایرانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و رئیس شورای رقابت و مرکز ملی رقابت از ۲۷ آذر ۱۳۹۲ تا کنون است.
 
شیوا دارای لیسانس اقتصاد از دانشگاه تهران، فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه هوستون (تگزاس) و دکترا در مهندسی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه هوستون است.
 
شیوا از جمله بنیانگذاران موسسات مالی و اعتباری در کشور است که طی سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ در موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی، طرح ایجاد بانک‌های غیر دولتی را مطرح کرد.
 
خدمات علمی - اجرایی
 
رئیس شورای رقابت و مرکز ملی رقابت
عضو هیئت رئیسه دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (معاون اداری و مالی)
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران در آلمان
مدیر عامل مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد (بانک سینا)
رئیس مؤسسه عالی بانکداری
رئیس مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مشاور تحقیقاتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
استادیار و رئیس گروه اقتصاد نظری مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
عضو کمیسیون شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور- وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
 
ریاست شورای رقابت
 
شیوا با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا و با حکم رییس جمهور، حسن روحانی، به سمت صاحب نظر اقتصادی، عضو شورای رقابت منصوب شد.
 
این انتصاب پس از خبر استعفای جمشید پژویان از سمت ریاست شورای رقابت صورت گرفت. دکتر رضا شیوا در ۲۷ آذر ۱۳۹۲، با اکثریت آرا به عنوان رئیس شورای رقابت و مرکز ملی رقابت انتخاب شد.

 

نظر شما :
captcha
نظرات بینندگان
انتشار یافته : 2
ناشناس  | ۱۳۹۶ شنبه ۱ مهر
0
0
پاسخ
اقای رضا شیوا شما ا ز کارخان ها بازدید می کنید که ببینین وقتی ثبت نام مکنند و می گویند ۵ ما دیگر ماشین تحویل می دهیم و تحویل نمی دهند هیچ جا نیست که جوابگو باشه جالب تر از این اینکه ثبت نام می کنه برای اذر و دی تحویل بدن که نمی توان سره موقع تحویل داد
captcha
تورم زده  | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ فروردين
0
0
پاسخ

جناب آقای شیوا : این گوشه ای از نظرات مردم در یک سایت تخصصی خودرو نسبت به اهداف عجیب و غیر قابل درک شورای رقابت و بخصوص جنابعالیست. دنیا با تمام پستی و بلندیهاش برای هر انسانی بلاخره روزی به اتمام خواهد رسید اینقدر در حق این مردم مظلوم جفا نکنید. من که حلالتون نمیکنم و مطمئنم درصد بسیار بزرگی از مردم این کشور هم عقیدشون مثل منه.دیدار به قیامت



نويسنده ديدگاه : پراید سوار
۱۳۹۵-۱-۲۳
ایران فرغون و سایپا بنداز که اعلام کردن ما درخواست افزایش قیمت نداشتیم!!! میشه یکی از این آقا بپرسه کی درخواست افزایش بهشون داده؟


نويسنده ديدگاه : amirreza
۱۳۹۵-۱-۲۳
خودرو ساز ها الآن دارن ضرر میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پراید اگه از طلا هم ساخته بشه فوقش میشه ۱۵ میلیون، اینا که دارن ۲۵ میلیون میفروشن
عجب بازار خودروی افتضاحی داریم


بنی
۱۳۹۵-۱-۲۳
ما که راضی نیستیم بنده خداها ضرر بدن گناه داره واللللا


نويسنده ديدگاه : سعید
۱۳۹۵-۱-۲۳
بله انحصاری وجود ندارد ولی حاشیه امن وجود دارد . تعرفه بالای واردات خودرو موجب شده است که همه تولید کنندگان خودرو در حاشیه امن قرار بگیرند و مردم متضرر شوند . مردم یادشان نرفته است که در بحران اقتصادی ۲ الی ۳ سال قبل بسیاری از صنایع نیروهای خود را تعدیل کردند ، پیمانکاران به شدت کاهش نیرو داشتند ، ولی می شنیدیم خودرو سازان به نیروی کار خود وفا دار هستند ، خوب خود این ضرر را برای خود ایجاد کرده اید و سهامداران از این امر بسیار متضرر شدند . من به شورای رقابت پیشنهاد می کنم از خودروسازان بخواهند آیا موافق هستید تعرفه واردات خودرو صفر شود و در مقابل قیمت گزاری خودرو به خو خودرو سازان سپرده شود ؟ مطمئن باشید مخالف خواهند بود .

۱۳۹۵-۱-۲۳
در کجای دنیا یک خودرو سی سال تولید میشود در کجا دنیا جنس بی کیفیت را سه برابر گرانتر میفروشند در کجای دنیا بخاطر انحصارمصرف کننده هیچ حقی ندارد و کجاهای دیگر


۱۳۹۵-۱-۲۳
در کجای دنیا خودروسازان بانکداری،باشگاه داری،زمین خواری میکنند چرا چوب ندارم کاری شمارا باید مردم بخورند چرا باید مدیران نالایق در صنعت خودروسازی وجود داشته باشند


نويسنده ديدگاه : ناشناس
۱۳۹۵-۱-۲۳
آقای محترم تا آنجا که ما اطلاع داریم دولت آمریکا و نه هیچ دولت خارجی که ما سراغ داریم برای محصولات وارداتی اعم از گوشی یا خودرو تعرفه ۱۲۰ درصدی اعمال نمیکند

نويسنده ديدگاه : ناشناس
۱۳۹۵-۱-۲۳
آقای مشاور! دولتهای خارجی و تولیدکنندهاشون خیلی کارهای خوب هم برای حمایت از مصرف کننده های کشورشون انجام میدن چرا شما اون کارهای خوب رو ذکر نمکنید و کارهای خوب تولید کننده های اونها رو سر لوحه خودتون قرار نمیدید ؟


نويسنده ديدگاه : حسین
۱۳۹۵-۱-۲۳
مرزها رو باز کنید تویوتا پریوس عالی وکم مصرف و ایمن رو بخریم ۳۰ تومن بعد شما پراید و سمند مفتضخ و پر مصرف و خطر ناک رو بفروش ۳۰۰ تومن یا۳ میلیارد یا هر قیمتی دوست داری …

نويسنده ديدگاه : کامران
۱۳۹۵-۱-۲۳
ما فرغون ساز نمیخواییم ولمون کنین تورو خدا


نويسنده ديدگاه : علي
۱۳۹۵-۱-۲1
گران کنید ،ما مردم هم صنعت داخلی که نامش فقط صنعت داخلی است را تحریم می کنیم

captcha