حال این سوال مطرح می شود آیا اراده ای برای مقابله با معضل آلودگی وجود ندارد یا اینکه راهکار مناسبی برای آن یافت نمی شود که برای موضوع دوم باید بگوییم که بسیاری از کلان شهر های دنیا با این معضل مواجه بودند اما با برنامه ریزی ده ساله و پانزده ساله توانسته اند برای همیشه از این معضل رهایی یابند پیرامون این مسئله با "حسن تأمینی" عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده ایم.

بحث آلودگی هوای تهران و برخی از کلان شهرهای کشور این روزها دوباره مطرح شده است سوال این است چه ارگان و سازمانی متولی مقابله با این معضل است؟

حدود یک سال قبل مصاحبه ای داشتم و در آنجا اعلام کردم که سوال من هم همین است واقعا متولی اصلی برای پاسخگویی به بحث آلودگی هوا  کیست، بنابراین ما هنوز نمی دانیم که در این زمینه کی باید پاسخگو باشد وقتی از محیط زیست پاسخ می خواهیم اعلام می کند که من مسئولیت بخشی از کار را بر عهده دارم وقتی از شهرداری پاسخ می خواهیم شهرداری هم دلایل خودش را دارد با وزارت صنایع صحبت می کنیم آنها هم مسائل دیگری را مطرح می کنند. این مسئله بارها در مجلس هم مطرح شد و از تعدادی از سازمان ها و نهاد ها نظیر وزارت بهداشت، محیط زیست، شهرداری و غیره که باید در این زمینه پاسخگو می بودند مذاکره کردیم متأسفانه مشاهده کردیم که یک اجماع کلی که باید پاسخگو باشند وجود ندارد.

قانون این مسئولیت را بر عهده محیط زیست قرار داده است که در این راه برخی از سازمان ها و نهاد ها مثل وزارت بهداشت، وزارت صنایع و شهرداری با آن همکاری می کنند ولی متأسفانه هنوز کسی در این زمینه پاسخگو نیست و ما هر سال این بحث های تکراری را داریم. دولت قبلی در مقطعی خیلی از جاها را متهم کرد امیدوار هستیم دولت جدید در این زمینه یک فکر اساسی داشته باشد.

من معتقدم دولت باید یک کمیته ای را تشکیل دهد و بررسی نماید که این الودگی چه علتی دارد و در صدد رفع علت آن بر آید زیرا برای ما بسیار بد است که مدارس و ادارات را به خاطر آلودگی تعطیل نماییم و تلفات بسیار زیادی در زمینه بیماران ریوی و قلبی داشته باشیم.

شما گفتید که طبق قانون محیط زیست باید پاسخگو باشد آیا ابزار های قانونی در اختیار این سازمان قرار دارد تا بتواند با این معضل مقابله کند؟

محیط زیست اگر هم ابزار های لازم را ندارد باید پاسخگو باشد باید با آن مشکلاتی که است نظیر آلودگی صنایع، آلودگی وسایل نقلیه موتوری، اصلاح استاندارد ها که متأسفانه هنوز در لنت های ترمز آزبست وجود دارد و استاندارد سازی بنزین برخورد کند و اجازه پلاک گذاری به خودرو های آلاینده را ندهد و واقعا جلوی این مسائل را بگیرد بسیاری از کلان شهر های دنیا نظیر پکن و مکزیکو سیتی با مشکلاتی همانند تهران مواجه بودند اما با برنامه ریزی ۱۰ ساله و ۱۲ ساله توانستند مشکل را بر طرف کنند.

الان علاوه بر تهران بسیاری از شهر های کشور نظیر اصفهان، تبریز، مشهد،رشت و کرج با آلودگی هوا مواجه اند و در آینده هم این آلودگی گریبان سایر شهر های کشور را خواهد گرفت بنابراین این نشان می دهد که ما نتوانسته ایم این مسئله را به خوبی مدیریت کنیم چون اگر مدیریت خوب ما افزایس آلودگی نداشتیم الان هم محیط زیست اعلام کند که این مسئویتی که به آن محول شده را نمی تواند انجام دهد و اعلام انصراف کند و بگوید به دلیل نداشتن اختیارات نمی تواند ادامه دهد من نظرم این است که نیاز به یک حرکت انقلابی در این عرصه داریم تا مشکل حل شود.

هر موقع که آلوگی هوا تشدید می شود مسئوین وعده می دهند که آنرا رفع می کنند اما بعد از مدتی که به دلیل شرایط جوی وضعیت آلودگی بهبود می یابد دیگر مسئولین وعده های خود را فراموش می کنند آیا به نظر شما اراده اي برای مقابله با این معضل وجود ندارد یا اینکه راهکاری برای مقابله یافت نمی کنند یا مسائل دیگر وجود دارد؟

صحبت های شما کاملا منطقی و صحیح است حتی از ناحیه مجلس هم که این بحث به کمیسیون اصل نود کشیده شد متأسفانه هنوز یک فکر اساسی در این راستا صورت نگرفته است انشاالله این بار با این شرایطی که اکنون در کشور ایجاد شده است و با دولت جدید هم این شرایط مهیا تر شده بتوانیم این مسئله را حل کنیم.

پس شما معتقدید که آن اراده لازم وجود دارد اما راهکار لازم نیست؟

من اول عرض کردم که اجماع در این زمینه وجود ندارد به هر حال مسئول واحدی در این زمینه که بتواند با اختیارات خودش مشکلات را حل کند، وجود ندارد. تا جایی که من می دانم الان ۱۰ سال است که بحث آلودگی هوا به طور جدی مطرح است و در این مدت نه تنها روند آلودگی هوا کند نشده بلکه آلودگی سیر صعودی هم داشته است یعنی برای مقابله با آلودگی هوا هیچ پیشرفتی نداشته ایم سازمان های مرتبط بویژه سازمان محیط زیست که اختیارات لازم برای مقابله با آلودگی هوا به آن داده شده کم کاری می کنند آنها باید پیگیر باشند مثلا در تهران نه تنها آلودگی مهار نشده بلکه سیر صعودی داشته است بنابراین اولین قدم ما این است که جلوی رشد آلودگی را بگیریم و سپس در یک مدت زمان معین اقدام به کاهش آلودگی هوا کنیم.

آلودگی هوا چه عوارض پنهانی دارد؟

آلودگی هوا برای بیماران ریوی واقعا شرایط بیسار خطرناکی ایجاد می کند الان در بیماران ریوی و قلبی ما که مستندا هر سال اعلام می شود درصد مرگ و میر آنها در اثر آلودگی هوا بالا می رود این مسئله مستند است و همه آنرا تأیید می کنند هرچند نمی توان تعداد افرادی را که در اثر آلودگی هوا فوت کرده اند را برآورد کرد اما همه اذعان دارند که آلودگی هوا میزان مرگ و میر در کشور را به شدت افزایش داده است. آلودگی هوا برای افرادی که حتی سالم هم هستند بسیار خطرناک است و باعث بیماری های ریوی، شار خون و سکته مغزی می شود.

آلودگی هوا باعث رشد بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها می شود در خیلی از سرطان ها اگر فرد مبتلا در فضای سالمی قرار گیرد شاید تا آخر عمر خودش را نشان ندهد اما وقتی در این آلودگی قرار می گیرد آلودگی باعث می شود که بیماری وی تشدید شود.

نکته پایانی که باید بر آن تأکید کنم این است که مشکل اصلی آلودگی هوا این است که کسی در این زمینه پاسخگو نیست./ سیاست ما

دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو
سال هاست که کشورمان با معضل آلودگی هوا و ریزگرد ها مواجه است و هر زمان که این معضل تشدید می شود مسئولان وعده می دهند که جلوی این معضل را خواهند گرفت اما هربار با فروکش کردن آلودگی این وعده و وعید ها هم به فراموشی سپرده می شود.
 
بنظر شما شبکه های اجتماعی و مجازی بومی تا چه میزان اعتماد عمومی جامعه را برای عضویت و استفاده جوانان خصوصا به خود جلب کرده است؟
زیاد
15%
 
متوسط
20%
 
کم
64%