مرور نزدیك به سه دهه اخبار و گزارش‌ها پیرامون ساخت آزادراه شمال - تهران نشان می‌دهد این آزادراه هنوز آزاد نشده و این موضوع كه پروژه؛ مدام از دولتی به دولت دیگر واز پیمانكاری به سازنده‌ای دیگر منتقل می‌شود، شكل طنزگونه دیگری از قانون اول نیوتن را به یاد می‌آورد كه آزادراه تهران ـ شمال تمام نمی‌شود، بلکه از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود!

وضعیت رها شده این آزاد راه همچنان در دولت یازدهم ادامه دارد لذا برای تببین و روشن شدن این موضوع گفت وگویی با صادقی(مدیرعامل سابق شركت زیرساخت وزارت راه وشهرسازی) انجام دادیم كه در زیر می‌خوانید.


 

*اگر دولت دهم معتقد بود بنیاد مستعفان ضعیف عمل كرده؛ چرا پروژه خیلی دیر از بنیاد گرفته شد؟

__ علت اینكه ما پروژه آزادراه شمال – تهران را به خاتم الانبیاء دادیم، اولا بنیاد مستضعفان نتوانست قطعات 2و3 و سایر قطعات پروژه را نتوانست انجام دهد، ازاین رو ما با شركت‌های خصوصی دیگری مانند كیسون وپرلیت صحبت كردیم اما این شركتها به دو دلیل حاضر به همكاری نشدند چون اصرارداشتند تا بنیاد از پروژه آزادراه تهران-شمال كنارنرود، این كار را انجام نمی‌دهند. زیرا از تبعات بعدی كه بنیاد به آنها وارد می‌كرد، حذر داشتند. دومین دلیلشان برای عدم مشاركت در قطعات 3 و4 بودجه 5هزارمیلیاردی بود كه این شركتها باید 50 درصد آن را تامین می‌كردند و این احتمال را می‌دادند كه نتوانند از پس این بودجه برآیند.

بنابراین قرارگاه خاتم الانبیاء بهترین گزینه برای این موضوع بود كه باتوجه به اینكه با این حوزه آشنا بود و امكانات زیادی هم داشت، دولت برای سهولت و تسریع كار سهم مشاركت را از 50 درصد به 75 درصد رساند تا آنها بتوانند پروژه‌ها را اجرا كنند.


 

* گویا دولت یازدهم این مصوبه را لغو كرده است؟

__ باید از آنها بپرسید، كه چرا این پروژه را از خاتم الانبیاء گرفته‌اند و قرار است به بنیاد بدهند.


 

*اگر این پروژه دوباره به بنیاد داده شود؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

__ فكر نمی‌كنم تا 20 سال دیگر این پروژه به اتمام برسد. در واقع این حركت؛ مرگ قطعات 2 و 3 را به دنبال خواهد داشت. قطعات 2 و3 حدود 5 هزار میلیارد تومان نیاز دارد كه چون خاتم الانبیاء می‌توانست 25 درصد از حجم مالی این پروژه را كه نزدیك به 2500 میلیارد تومان است؛ بپردازد، اجازه فعالیت به آنها داده شد. درحال حاضر نیز یك چند ماهی است كه مشغول به كارند.


 

* خاتم الانبیاء چند درصد در پروژه پیش رفته یا هزینه كرده كه دولت باید بابت آن به آنها خسارت بدهد؟

__ هنوز چند ماه است كه كار شروع شده و خاتم الانبیاء هزینه چندانی برای این پروژه نكرده است.


 

* چرا این پروژه 27 سال طول كشیده است؟

__ وزارت راه و بنیاد مستضعفان؛ هر دو در طولانی شدن این پروژه مقصرند. زیرا به عنوان یك پروژه‌ی اولویت‌دار به آن نگاه نكردند. ما در دولت دهم با كار شبانه‌روزی و اختصاص اعتبار از طریق اوراق مشاركت تلاش زیادی كردیم كه یكی از این قطعات آزادراه به بهره‌برداری برسد. طراحی ما به گونه‌ای بود كه قطعه یك آزادراه از محل همین منابع درحال تمام شدن بود و منطقه 2 و 3 نیز درحال اجرایی شدن بود. متاسفانه وقتی باخبرشدیم این پروژه قرار است از خاتم‌الانبیاء گرفته شود، شوكه شدیم، زیرا به نظر می‌رسد صورت مسئله را قرار است دولت جدید پاك كند و اتمام كار را با چالش 20 ساله مواجه كند.


 

* گفته بودید كه به جز آقای احمدی نژاد كسی حریف بنیاد نبوده است؟

__ بله همینطور است، اما كار دوباره برعكس شده و قرار است پروژه از خاتم الانبیاء گرفته شده و به بنیاد مستضعفان داده شود.


 

* آیا احتمال می‌دهید پروژه دوباره به بنیاد داده شود یا به یكی از شركت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی؟

__ ما گردن كلفت‌ترین شركت‌های خصوصی همچون كیسون و پرلیت را دعوت به همكاری كردیم و تا پای قرارداد هم رفتیم، اما این شركت‌ها از ترس بنیاد مستضعفان از ما عذرخواهی كردند و گفتند "اول دولت تكلیفش را با بنیاد مشخص كند، بعد ما مشاركت می‌كنیم" الان هم به نظر می‌رسد این واسپاری مجدد پروژه به بنیاد در جهت حمایت از بنیاد است. آقای احمدی نژاد با شجاعت، پروژه را از بنیاد گرفت و به سپاه داد. حال دوباره با تغییر دولت این پروژه از سپاه گرفته شده و به بنیاد تفویض می‌شود. از این رو 20 سال دیگر باید منتظر ماند تا كسی دوباره حاضر به مشاركت در آزادراه تهران – شمال باشد، چون بنیاد كمافی‌السابق این پروژه را ناقص خواهد گذاشت.


 

* چرا كل كار به پیمانكار خارجی یا چینی واگذار نمی‌شود؟

__ پیمانكارهای ایرانی از پس كار برمی‌آیند و نیازی نیست كار به خارجی‌ها واگذار شود. اما چون بنیاد عین بختك روی این پروژه افتاده است، كسی اظهار تمایل نمی‌كند.


 

* نگفتید چرا این پروژه 27 سال در دولت‌های مختلف طول كشید؟

__ طی 8 سال دولت نهم و دهم كه تلاش شبانه‌روزی برای این كار شد، هیچ دولتی جسارت آن را نداشت تا كار را از بنیاد بگیرد. از طرفی طولانی شدن پروژه ناشی از این بود كه دولت‌ها تكمیل پروژه را در دستوركار خود قرار نداده بودند، درحالیكه دهها پروژه‌ها مانند پل زال – اندیمشك، پل زال - خرم آباد در كشور داشتیم كه سالها پس از پروژه آزادراه شروع شدند و امروز بهره‌برداری شده‌اند./سیاست ما

دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو
مرور نزدیك به سه دهه اخبار و گزارش‌ها پیرامون ساخت آزادراه شمال - تهران نشان می‌دهد این آزادراه هنوز آزاد نشده و این موضوع كه پروژه؛ مدام از دولتی به دولت دیگر واز پیمانكاری به سازنده‌ای دیگر منتقل می‌شود، شكل طنزگونه دیگری از قانون اول نیوتن را به یاد می‌آورد كه آزادراه تهران ـ شمال تمام نمی‌شود، بلکه از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود!
 
بنظر شما تغییر سیستم اقتصادی دولت و حذف افرادی مثل دکتر طیب نیا به چه میزان به تحقق وعده های اقتصادی دولت کمک کرد؟
زیاد
12%
 
متوسط
7%
 
کم
79%