حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم بوده است و در حال حاضر دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنیِ شورای عالی انقلاب فرهنگی است. روند فعالیتهای قرآنی کشور در دوران مدیریت وی را طی گفتگویی مورد بررسی قرار داده ایم .

*آقای محمدی، بهتر است گفتگو را از فعالیتهای شما در مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور آغاز کنیم ، لطفا از فعالیتهای مدیریتی خود در این مرکز و تحولاتی که در دوره شما  در سیاستگذاری های فعالیت های قرآنی رخ داد، بگویید.

بنده در ۱۸ آبان ماه سال ۸۸ به مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم، چند روز بعد از آن با چند تن از مدیرانی که در آنجا فعالیت داشتند، صحبتهایی داشتم، چون بدون اطلاع قبلی این مسئولیت را قبول کرده بودم. وقتی وارد این مرکز شدم حتی ساختمانش ساختمانی تقریبا نیمه مخروبه و استیجاری بود. از طرف دیگر دیدم که ۲۲ پست سازمانی در آن تعریف شده اما تنها چند نفر این پستها را در اختیار داشتند و بقیه افراد به طور ساعتی در این مرکز کار می کردند.

بودجه مرکزهماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور، در حدود ۶ میلیارد تومان بود که عملا ۴ میلیارد آن هم بیشتر تحقق نمی یافت. وقتی این وضع را دیدم، بسیار تعجب کرده بودم. از اینکه قرآن اینقدر مظلوم و مهجور است در حیرت بودم. دستگاه های دیگر فعال در حوزه قرآن هم چنین وضعیتی داشتند. بودجه سازمان دارالقرآن الکریم هم در همین حد و یا کمتر بوده اما تعداد افراد بیشتری در این سازمان مشغول به کار بودند.

*ساختار مرکز چگونه بود؟

ساختار مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور هم براساس اداره کل بود با چند پست و ... . قرآن که محور همه تحولات فرهنگی و نقطه عطف همه ارشادهاست در این وزارتخانه در ذلت محض بود.

*چطور شد که شما برای ریاست مرکز فعالیت های قرآنی انتخاب شدید؟ در اولین مراحل چه اقداماتی انجام دادید؟

برنامه ریزی کردیم تا چند اتفاق را راهبری کنیم. قبل از این زمان، منشور توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده بود و بنده قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بودم که به مرکز فعالیتهای قرآنی کشور رفتم. دوستان معتقد بودند چون در بخش سیاستگذاری فعالیت های قرآنی هستم اگر بخش اجرایی هم در اختیار باشد می توانیم تناسبی بین آنها ایجاد کنیم. لذا با اصرار و تأکید بسیاری از دوستان خصوصا دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد این مسئولیت را قبول کردم.

*منشور توسعه فرهنگ قرآنی دارای چه ویژگیهایی است؟

منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور اولین سند راهبری فعالیتهای قرآنی کشور بود. منشور ارگان اجرایی دارد که همان شورای توسعه است. در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ۵ وزیر و رؤسای همه دستگاه هایی که با قرآن با هم مرتبط هستند؛ مانند سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعة المصطفی (ص) العالمیة، دو نماینده از مجلس، شش صاحب نظر و نمایندگان اتحادیه های مردمی و ... عضو هستند که شورای فاخری در عالی ترین سطح است. قائم مقامی و دبیری شورا برعهده ما بود و داشتیم این کار را به جلو می بردیم.

این وضع حمایت از فعالیتهای قرآنی کشور مطلوب نبود. در مقدمه قانون اساسی آمده؛ این نظام براساس حکومت عدل و حق قرآن شکل گرفته است. چطور نظام ما براساس حکومت عدل و حق قرآن شکل گرفته اما قرآن اینقدر در آن مهجور و بی حمایت است؟ قرآن در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور هم وضعیت مطلوبی ندارد. بنابراین به این فکر افتادیم، با کمیسیون آموزش در قرآن مجلس ارتباط گرفتم و گفتم پیشنهادی داریم مبنی بر اینکه نیم درصد بودجه کشور وارد فعالیت های قرآنی کشور شود. ماده واحدی را به کمیسیون آموزش قرآن مجلس فکس کردیم که این پیشنهاد را قابل تأمل دانستند. از سال ۸۸ فعالیتهای قرآنی کشور وارد مرحله جدیدی شد. خلاصه اینکه در بودجه ۸۹ به صورت اختیاری نیم درصد از بعضی بخش های بودجه کشور وارد فعالیت های قرآنی شد. بسیار تلاش کردیم که بتوانیم این میزان را دریافت کنیم اما عملا این گونه نشد، لذا دست ما از بودجه نیم درصد اختیاری کوتاه ماند.

گفتگو با حجت الاسلام حمید محمدی

*در سالهای بعد چه اتفاقی افتاد؟

در بودجه سال ۹۰ به دولت پیشنهاد دادیم که در لایحه بودجه این نیم درصد را بیاورد که این پیشنهاد پذیرفته شد. اما عنوان «اختیاری» باز هم تکرار شد.  در نتیجه در اجرا باز به مشکل برخوردیم اما نسبت به سال قبل مطلوب تر بود.

کار دیگری که انجام شد این بود که تحقیقی انجام شد تا مشخص شود بودجه واقعی و مورد نیاز قرآنی کشور چقدر است؟ بالغ بر سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه لازم بود. این تحقیق در قالب جزوه‌ای ۵۵ صفحه ای تهیه شد و بعدازظهر روزی که قرار بود بودجه در صحن علنی مجلس تصویب و بر روی عنوان اختیاری یا الزامی بحث شود در مجلس توزیع شد. نمایندگان وقتی این جزوه را تورق کردند و فهمیدند حتی اگر نیم درصد بودجه که یک و نیم میلیارد می شود اختصاص یابد، نصف بودجه مورد نیاز هم نمی شود، در روز موعود، بیشتر آنها پیشنهاد اختصاص یک درصد از بودجه سازمانها به فعالیتهای قرآنی را داشتند و سرانجام با فراز و فرودها، الزامی شدن نیم درصد تصویب شد.

در ۳ اسفندماه سال نود ۲۰۰ میلیارد مصوبه دولت برای بودجه قرآنی جذب شد و بودجه در سال ۹۱ توزیع شد. این کار منشأ تحولات بزرگی در کشور شد. همزمان با این کار، به ساختار مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور نگاه کردم، دیدم این ساختارها بسیار ناکارآمد بود است و پست و شغل مناسبی در مورد قرآن وجود ندارد. ساختارهای بیش از ۱۰ دستگاه را بررسی و پیشنهاد تغییر را دادیم، یعنی مثلا گفتیم سازمان اوقاف باید مرکز فعالیتهای قرآنی داشته باشد که تأسیس شد. ایجاد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را پیشنهاد دادیم و پی گیری کردیم.

*چرا این معاونت در وزارتخانه های دیگر تشکیل نشد؟

در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت مرکز فعالیتهای قرآنی را پیشنهاد دادیم و به تدریج این مراکز در این وزارتخانه ها تأسیس شد که اکنون همه آنها فعال هستند. فعالیتهای قرآنی در وزارت آموزش و پرورش تعطیل شده بود که در آن زمان دوباره احیا شد. فعالیتهای قرآن و عترت در کل مدارس علمیه در دستور کار قرار گرفت. تا قبل از این فعالیتهای قرآنی در کشور متفرق بود. سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم را تأسیس کرده بود که کارهای جزئی را در سطح کشور انجام می داد و معمولا بدون حامی و پیشتیبانی بود. قصه پر غصه قرآن در کشور با تلاشها و فراز و فرودهایی همراه بود اما اوج فعالیت ها در حد تلاوت و قرائت بود و از حفظ قرآن کلا غفلت می شد.

در سال ۹۰ با افزایش بودجه‌ها و گسترش فعالیتها، اول ماه رمضان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و قاریان و حافظان فرمودند من تا حالا یک میلیون حافظ از شما می خواستم اما الان ۱۰ میلیون حافظ از شما می خواهم.

مهمترین راهبرد در فعالیتهای قرآنی کشور موضوع حفظ قرآن است. حفظ قرآن باعث می شود که هم قرائت زیاد شود، هم به مفاهیم توجه شود و هم تفاسیر پیگیری شود. حفظ، محور تمام تحولات قرآنی است که مقام معظم رهبری بر روی آن و بر روی تربیت ۱۰ میلیون حافظ تأکید داشتند.

*در بخش ساختارها چه تغییراتی ایجاد کردید؟

کل پست مصوب ما در مرکز فعالیت های قرآنی وزارت ارشاد ۲۲ پست بود که چندان رسمی نبود. بعدا که معاونت قرآن و عترت تأسیس شد نزدیک به ۲۵۰ پست ستادی و بیش از ۹۰۰ پست صفی ایجاد شده بود. همین طور در اوقاف و بقیه دستگاه ها نیز همین طور یعنی همزمان تغییرات ساختاری با ظرفیت سازی برای پست سازی برای قرآن کریم در کل کشور ایجاد شده بود. از طرف دیگر وقتی بودجه آمد کارها عملیاتی شد. سال ۹۱ احتیاجی به بودجه نداشتیم. سال ۹۳ هم بودجه دارد توزیع می شود. روند بودجه نیم درصد، منشأ تحولات جدی در سطح فعالیت های قرآنی کشور شد.

نیروی انسانی ارتقای جدی پیدا کرد. تربیت مربیان و معلمان و مدیران قرآن با نگاه جدیدی رشد پیدا کرد. آنچه که به نظرم منشأ همه تحولات شده بود این بود که ما نگاه مسئولان به قرآن را یک نگاه راهبردی کردیم و رصد کردیم تا این اتفاق بیفتد. تحول بزرگ این بود، که قرآن را از حاشیه به متن آوردیم. قرآن را از حالت گوشه نشینی به حالت وسط کشاندیم و قرآن موضوعیت پیدا کرد. اینکه قرآن در ذیل چیزی باشد درست نیست قرآن خودش موضوعیت دارد. ورای همه حرفها خود قرآن می تواند موضوعیت داشته باشد. این امر به ما کمک کرد.

*نمایشگاه قرآن که در ماه های رمضان در مصلی برگزار می شد را هم وزارت ارشاد برگزار می کرد، چگونه این نمایشگاه تا این سطح ارتقا پیدا کرد؟

یکی از برکات دیگر این گونه فعالیت ها اجرای قوی و ممتاز نمایشگاه بین المللی قرآن بود که در ماه رمضان در تهران و برخی شهرهای دیگر برگزار می شد. ما تلاش کردیم کل فعالیت های قرآنی کشور را در نمایشگاه قرآن بروز و ظهور بدهیم و مردم ببینند. همین باعث می شد تا مسئولان نتیجه کارها را ببینند. کارها برجسته سازی شد و مشخص شد که فعالیتهای قرآنی در کشور عظیم است و از آنها حمایت لازم از آنها انجام نشده است. بعد از اینکه این مسیر را رفتیم سه نقطه کلیدی رقم خورد. هم ساختارها ارتقا پیدا کرد، هم نیروی انسانی و هم بودجه تقویت شد.

گفتگو با حجت الاسلام حمید محمدی

*چگونه مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی به معاونت قرآن و عترت تبدیل شد؟

در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آرام آرام بستر ایجاد معاونت قرآن و عترت فراهم شد. روزی که ما به مرکز رفتیم گفتند ۱۲۸ مؤسسه قرآنی در کشور فعال بودند که از وزارت ارشاد مجوز داشتند. روزی که من وزارت ارشاد را ترک می کردم حدود ۲۲۰۰ مؤسسه رسمی مجوزدار در کشور بود. یعنی بالغ بر دو هزار مؤسسه جدید راه اندازی شدند. در همه این مؤسسه ها سه مؤسس با مدرک لیسانس به بالا (حوزوی یا دانشگاهی) حضور داشتند و راهبری حرکت رسمی قرآنی کشور را زیر نظر وزارت ارشاد برعهده گرفتند. این در کنار ظرفیت دارالقرآن بود. بنابراین راه طی شده، یک مسیر فنی، دقیق و حساب شده و با یک نگاه راهبردی بود. اگر این نگاه را تغییر نمی دادیم، هیچ اتفاقی نمی افتاد.

*اهداف و برنامه شما در معاونت چه بود؟

در معاونت قرآن و عترت(ع) دو غرض بزرگ داشتیم: اول ایجاد معاونت موضوعی در کنار معاونت قالبی، سینما، هنر، مطبوعات، کتاب و ... معاونت موضوعی محتوایی بنام قرآن و عترت که بیاید معاونتهای قالبی را محتوادهی کند. دوم اینکه به عنوان بالاترین دستگاه حاکمیتی در حوزه فرهنگ و زیرساخت فرهنگ که قرآن است فعالیت های قرآنی کشور را راهبری کند. لذا ما گفتیم معاون اول، معاونت قرآن و عترت(ع) خواهد بود که همین گونه هم شد. در ساختار جدیدی که ابلاغ شد معاونت اول، معاونت قرآن و عترت(ع) است که ۵ تا اداره کل دارد که مشابه آن در وزارتخانه های دیگر وجود ندارد. امیدواریم در دولت یازدهم این نقاط قوت، تقویت شود و تجمیعی صورت نگیرد.

نهایت اینکه تلاش شد در کلیه دستگاه های مربوطه و سازمان ها به نحوی ساختارهای جدید هم فقط در داخل ساختارهای موجود ارتقا پیدا کند، ارتقای ساختارها مورد نظر بود نه ایجاد ساختارهای جدید، لذا سازمان امور قرآنی کشور و یا وزارت قرآن راه اندازی نشد و فعلا آنها را مطرح نکردیم همین ارتقای ساختارها را مد نظر قرار دادیم تا فعالیت های قرآنی را رونق ببخشیم. ارتقای بودجه ها و ارتقای نیروی انسانی در مجموعه متوازن و متعادل شکل گرفت و ما امروز می بینیم که فضای بسیار خوب و مطلوبی در کشور رقم زده شد که با وجود فراز و فرودهای بودجه ای تأثیرگذار بوده است. امروزه آموزش و پرورش می داند که وظیفه اش چیست و باید چه کار کند. وزارت علوم نیز همین طور. چون وزارتخانه های کلیدی رؤسای کمیسیون های شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند.

*شورای توسعه فرهنگ قرآنی دارای چه بخشهایی است و چه کارکردی دارد؟

شورای توسعه فرهنگ قرآنی چهار کمیسیون دارد که چهار وزیر، رئیس آن هستند. راهبری فعالیت‌ها در آن موضوعات برعهده کمیسیون‌ها است. ریاست آموزش عمومی کشور برعهده وزیر آموزش و پرورش است، با عضویت بیش از ۲۰ دستگاهی که در موضوع آموزش عمومی مأموریت دارند، از ارشاد تا سازمان تبلیغات، شورای عالی قران و اوقاف و ... . آموزش و پرورش که اصلی ترین دستگاه آموزش عمومی کشور است متولی این امر است که بتواند این حرکت آموزش عمومی کشور را راهبری کند در عین حال باید پاسخگو هم باشد.

وزارت علوم، کمیسیون توسعه پژوهش ها و آموزش های عالی قرآنی را به عهده گرفته است و حوزه علمیه هم همکار آن است و با همکاری سایر دستگاه ها در این زمینه فعال هستند. تربیت کادر می کنند و پژوهش های قرآنی را ساماندهی می کنند. همان طور که کمیسیون تبلیغ و ترویج برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین دستگاه حاکمیتی در حوزه تبلیغ و ترویج و هنرهای قرآنی است که سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه و سایر دستگاه های مرتبط در این زمینه فعالیت دارند. آموزش عالی و پژوهش های قرآنی در حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برعهده وزارت بهداشت است که کمیسیون چهارم است که به موازات وزارت علوم فعالیت دارد.

به برکت منشور توسعه فرهنگ قرآنی که در سال ۸۸ تصویب شد و زیرساخت همه حرکت های قرآنی را در کشور فراهم کرد تحولات قرآنی به صورت ویژه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد و خصوصا در قالب بودجه و ارتقای ساختار به سایر دستگاه ها تسری پیدا کرد. به طوری که در سال ۹۲ اوج ارتقا را در ساختار و بودجه شاهد بودیم. امسال هم به قوت خوبی پی گیری شده و کارها در حال حرکت به جلو است که قاعدتا رونق می گیرد. مقام معظم رهبری هم پیگیر و هم حامی هستند و رشد فعالیت های قرآنی کشور برایشان مهم است.

گفتگو با حجت الاسلام حمید محمدی

*فعالیتهای قرآنی در دولت جدید چگونه است؟

فعالیتهای قرآنی در دولت جدید به دلیل محدودیت های بودجه ای دچار افت نسبتا جدی شده است ولی انشاء الله با بودجه ای که از طریق منشور توسعه فرهنگ قرآنی می آید این مشکل برطرف می شود. تلاشهای جدی دارد صورت می گیرد تا این مشکل رفع شود. نمایشگاه بیست و دوم قرآن هم که سال گذشته برگزار شد افت داشت اما ان‌شاءالله نمایشگاه سال آینده مثل سال های قبل و حتی شاید بهتر برگزار شود.

*در مجموع به نظر می رسد که تلاش می شود، فعالیت های قرآنی مردمی شود، در این صورت چه رابطه ای بین فعالیت های قرآنی مردمی و دولت وجود دارد؟ الان اگر افرادی بخواهند موسسات قرآنی تأسیس کنند باید به کجا مراجعه کنند؟

دولت نمی تواند فعالیت های قرآنی را رها کند. برخی از افراد به ما می گفتند که شما دارید فعالیت های قرآنی را دولتی می کنید، در صورتی که این تلقی یک خطای استراتژیک بود. ما نه تنها قرآن را نهادینه کردیم بلکه دولت را در قبال قرآن مسئول کردیم و نهادهای مردمی را به شدت توسعه دادیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۲۸ مؤسسه قرآنی به بیش از ۲۲۰۰ مؤسسه قرآنی افزایش یافت. به همین نسبت سازمان دارالقرآن نیز مؤسسات خود را بهینه کرد و سازوکار مردمی را توسعه داد. بنابراین بخش مردمی در چند سال اخیر رشد پیدا کرد. 

نهادهای حاکمیتی وظایف خودشان را بهتر شناختند و مسئولانه تر حرکت می کنند، مجلس از آنها سؤال می کند و دائما باید پاسخگو باشنددر عین حال حمایت از بخش مردمی را خوب انجام می دهند. یعنی درحقیقت این سازوکار هم کمیت نهادهای مردمی و هم کیفیت آنها را به شدت ارتقا داد ولی در عین حال آموزش و پرورش که نسبت به تعلیم قرآن برای دانش آموزان علی رغم بودجه ها، صرف هزینه ها، کلاس و کتاب و ... پاسخ نمی داد با قبول ریاست کمیسیون آموزش عمومی پاسخگو شده است، در طرح ملی حفظ متولی شده و این طرح را در جامعه دانش آموزی دنبال می کند.

سازمان اوقاف در آموزشهای قرآنی ورود نمی کرد اما اکنون بیش از دو هزار بقعه متبرکه را فعالسازی کرده تا در امر قرائت و حفظ قرآن فعال باشند و قول داده یک میلیون حافظ قرآن تربیت کند که بسیار ارزشمند است. سایر دستگاه ها هم به این صورت ورود پیدا کردند و به برکت منشور و حرکتی که در این مدت اتفاق افتاد اتفاق های خوبی در راه است. قرار است دو اتحادیه قرآنی کشور در هم ادغام شوند، درحال حاضر مسیر ادغام را دنبال می کنند و به زودی اتحادیه واحد با قدرت بسیار بالا تشکیل می شود که تماماً سازوکارهای مردمی را دارند. با همکاری بخش مردمی اتفاقات بزرگی می افتد.

در حال حاضر هم برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی، دبیرخانه ای راه اندازی شده که کل فعالیت های مردمی در این دبیرخانه هم مجوز می گیرد و هم حمایت و نظارت می شود. ریاست آن برعهده وزارت ارشاد است و نائب رئیس آن سازمان دارالقرآن است و هنوز دارد بحث می شود که دبیرخانه اش کجا باشد./مهر

 

 

دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو
حجت الاسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از سال ۸۸ فعالیتهای قرآنی کشور وارد مرحله جدیدی شد و در سال ۹۰ جذب بودجه نیم درصدی منشأ تحولات بزرگی در کشور شد.
 
بنظر شما شبکه های اجتماعی در فضای مجازی برای نشر معارف دینی تا چه اندازه مفید بوده اند ؟
زیاد
50%
 
متوسط
18%
 
کم
31%
 
شایق تصریح کرد: حقوق بشر آمریکایی برخاسته از فرهنگ «گلادیاتورها» است|باید انتقام خون 17 هزار شهید ترور را بگیریم
شایق تصریح کرد: حقوق بشر آمریکایی برخاسته از فرهنگ «گلادیاتورها» است|باید انتقام خون 17 هزار شهید تر...
بازدید : ٥٨٢
مهدی فیض: سند ۲۰۳۰ باید بازنویسی می‌شد|فرمایشات رهبر انقلاب فصل الخطاب است
مهدی فیض: سند ۲۰۳۰ باید بازنویسی می‌شد|فرمایشات رهبر انقلاب فصل الخطاب است
بازدید : ٣٨٩
رسانه ها نتوانسته اند اقتصاد مقاومتی را فرهنگ سازی کنند|گفتگو با دکتر رضا شکرگزار
٢٤:٠٠
رسانه ها نتوانسته اند اقتصاد مقاومتی را فرهنگ سازی کنند|گفتگو با دکتر رضا شکرگزار
بازدید : ٧٩٢
در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد: اکنون در اهواز ویزای فرودگاهی نداریم|مشکل ویزای فرودگاهی برای گردشگران خارجی وجود ندارد
٤٤:٥٠
در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد: اکنون در اهواز ویزای فرودگاهی نداریم|مشکل ویزای فرودگاهی برای گردشگران ...
بازدید : ٨٥٨
به خاطر عدم حمایت داخلی، ترکیه هم مدعی خط نستعلیق شده! | گفتگو با استاد کاوه تیموری
٣٢:٠٠
به خاطر عدم حمایت داخلی، ترکیه هم مدعی خط نستعلیق شده! | گفتگو با استاد کاوه تیموری
بازدید : ٧٧٤٥
شجاعی صائین: نظارت بر کتاب‌خوانی تاثیر دارد/ حدادعادل: ممیزی نشر در همه کشورها وجود دارد | در دیروز، امروز، فردا
٠١:٠٢:٠٦
شجاعی صائین: نظارت بر کتاب‌خوانی تاثیر دارد/ حدادعادل: ممیزی نشر در همه کشورها وجود دارد | در دیروز،...
بازدید : ٢٧٤١
برخورد شدید با متخلفان یا ترویج فرهنگ نخریدن از گرانفروش | مشروح مناظره تلویزیونی
٠٢:٠٣:٢٤
برخورد شدید با متخلفان یا ترویج فرهنگ نخریدن از گرانفروش | مشروح مناظره تلویزیونی
بازدید : ٢٩٧٧
بررسی راهکارهای افزایش سهم توسعه حمل و نقل ریلی کشور | گفتگو با آقایان پورسید آقایی و آقایی
١٤:٤١
بررسی راهکارهای افزایش سهم توسعه حمل و نقل ریلی کشور | گفتگو با آقایان پورسید آقایی و آقایی
بازدید : ٣٦٦٨
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو