س پورتال : سلام و تشکر از این گفتگو، ضمن تبریک ولادت امام رضا سلام الله علیه بعنوان اولین سئوال در خصوص تاریخ ولادت امام هشتم و مادرآن حضرت که کمتر به آن پرداخته می شود،توضیح بفرمایید ؟ 
 
 
ج : امام هشتم حضرت علی بن موسی ,که بعد ازقبول مشروط ولایت عهدی به رضا لقب گرفتند، در لسان متشرعه بر اساس درایت رسول اکرم که به شکل یک معجزه نمود پیدا کرد، سالها قبل از تولدشان به عالم آل محمد ملقب گردیدشند, آن حضرت در روز۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه النبی به دنیا آمدند .پدرآن حضرت، امام موسی بن جعفر و مادرآن حضرت ،به نام تکتم و نجمه اشتهار داشتند وبنا بر نقلی بعدها به او ام البنین نیز خطاب می کردند.در وصف آن بانوی محترمه ومکرمه گفته اند که بسیار فاضله و با کرامت بود وبسیار مورد احترام شوهر خود امام کاظم علیه السلام و سایر وابستگان به اهل بیت بوده است او در اصل، اهل نوبه سرزمینی در جنوب مصر بود. 
 
در نيمه قرن دوّم هجرى هنگامی كه امام كاظم عليه السلام تقریبا بيست ساله بود در همان سرزمین مشاهده کرد که بانوی با وقاری با نام تکتم به عنوان برده معرفی شده است ، امام کاظم علیه السلام ایشان بهمرا خود به مدينه آورد و نزد حضرت امام صادق علیه السلام پدر خود ایشان را به عقد خود در آورد ونام نجمه را بر وی نهاد. 
 
تاریخ نگاران آورده اند که به دلایل مختلف به آن بانوی مکرمه لقبهای گوناگونی داده اند مثلاً لقب صقره به دلیل باهوشی و همت والاى آن بانو، لقب سُكَن به دلیل متانت و وقار او، و همچنین سایر القاب . 
 
در نقلی آمده است : روزى حميده همسر بزرگوار امام صادق (ع ) در عالم رويا، رسول گرامى اسلام (ص )را ديد كه به او فرمودند:اى حميده ! نـجـمـه را به ازدواج فرزند خود موسى برگزین. چون او فرزندى به دنيا خواهد آورد كه بهترين انسانهای روى زمين می شود. لذا ، همسربزرگوار امام صادق علیه السلام یعنی مادر موسی بن جعفر علیه السلام، او را كه كنيزى از بدگان اهل كتاب و اهال دیار غرب بود، خريد و به منزل خود آورد و او را آزاد کرده و به عقد فرزند خود در آورد.حاصل ازدواج امـام مـوسـى بـن جعفر(ع ) و نجمه،استمرار نور امامت بود و عالم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین به عرصه جهان گذاشت. 
 
در دوران کودکی امام هشتم علیه السلام اين بانوى مكرمه با بذل تمام همت خود درتربيت فرزند بی بدیلش ، احترام بالاتری پیدا کرد و به عزت او روز به به روز افزوده می شد. 
 
از آن بانوی فاضله نقل شده است كه: وقتى فرزندم رضا (ع) متولد شد، همسرم موسى بن جعفر (ع) وارد شد و او را در آغـوش گرفت سپس در گوش راستش اذان و در گوش چپ او اقامه گفت و با آب فرات كام او را برداشت و بعد قنداقه را به من سپرد، و گفت : اى نـجـمـه ! كـرامـت پروردگارت بر تو مبارك باد، او را بگير كه او بقية اللّه در روى زمين است . 
 
 
 
س پورتال : در خصوص امامت امام هشتم وتقارن این امامت با خلفای جور چه مطلبی حائز اهمیت است؟ 
 
 
ج : امام رضا علیه السلام در ۳۵ سالگی بعد از شهادت امام کاظم (ع)، پرچم امامت وهدایت را به دوش گرفت و مدت امامت آن امام همام تقریبا ۲۰سال به طول انجامید، مدت ده سال اول این دوره ؛ هارون خلیفه بود و پنج سال هم دوره خلافت امین فرزند هارون و پنج سال دیگر را با مامون برادر امین که خلیفه ای زیرک و بد طینتبود گذراندو در سن ۵۵ سالگی یعنی در سال۲۰۳هجری در سنا باد مشهد با سمّ مأمون به شهادت رسید . 
 
مطلبی حائز اهمیت در طول این دوران آن است که، امام رضا علیه السلام وظیفه صیانت از دین ومعارف متعالی آن وهدایت مسلمین خصوصا شیعیان وموالین خود را به نحو شایسته وبلکه به مطلوبترین شکل ممکن ، پیگیری می نمود در حالی که نقطه اتکا و طمئنینه شیعان بود بعنوان نمونه نقل شده است که : بین سالهای ۱۸۳تا۱۹۳هجری قمری یعنی در زمان خلافت هارون هنگامیکه آن حضرت در مدینه زندگی می کرد هارون از رقّه آهنگ مکه کرد و عموی او عیسی بن جعفر به او گفت : ای هارون سوگندی را که خورده ای مبنی بر آنکه هر کس بعد از موسی بن جعفر ادعای حکومت کندگردنش را می زنی به یاد آور واکنون پسر او علی بن موسی است که این ادعا را دارد، پس باید گردن او را بزنی .هارون با سوالی که حکایت از وحشت او از مواجه شدن با امام داشت از عموی خود پرسید: میخواهی چه کنم .آیا همه خاندان موسی بن جعفر راگردن زده و کسی را که هنوزجرمی مرتکب نشده بکشم؟ 
 
در همین شرایط محمد بن سنان که از راویان حدیث است می گوید: در روزگار هارون خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم و به ایشان عرض کردم:شما خود را به امرامامت مشهور ساخته اید و برجای پدر تکیه زده اید، در حالیکه ازشمشیر هارون خون می چکد؟ 
 
امام علیه السلام فرمود: آنچه مرا بر این امر شجاعت بخشیده سخن پیامبرصلوات الله علیه است که فرمود: اگر ابو جهل یک تارمو از سر من کم کرد گواه باشید که من پیامبر نیستم و من می گویم اگر هارون یک مو از سر من کم کرد گواه باشید که من امام نیستم و چنان که امام علیه السلام فرمود هارون در طول عمر خود هرگز نتوانست به جان امام علیه السلام تعرض کند. واین گونه بود که اما علیه السلام اطرافین خود را از صلابت وشجاعت خویش بهره مند می ساخت اما در زمان امین چون امین هارون را که برادرش بود از ملایت عهدی خلع وموسی فرزند خود را به ولایت عهدی منصوب کرد جنگ گسترده ای بین آن دو شکل گرفت که منجر به کشته شدن امین ونهایتا خلافت مامون شد که خلیف برادر کش لقب گرفت و نکته حائز اهمیت آن است که مسئله ولایت عهدی صورتی حیاتی وجدی معادل خود خلیفه گری پیدا کرد و در نتیجه برای مامون مهم بود که ولیعهدی را بر گزیند که انتصابش برای او اعتبار ایجاد کند 
 
 
 
 
س پورتال : آیا این اعتبار ایجاد شد ؟ 
 
 
ج: خیر . کیاست امام هشتم علیه السلام سبب شد که نه تنها مامون با وجود آنکه تبلیغات فراوان کرد و لقب رضا رانسبت به امام هشتم برسر زبانها انداخت و سکه های زیادی از طلا ونقره با نام رضا ضرب کرد، اما از این تدبیر طرفی نسب و از لحظه حرکت امام هشتم علیه السلام از مدینه به سمت طوس وبعد از استقرار آن حضرت لحظه به لحظه پایه های حکومت مامون به لرزه افتاد. 
 
البته مامون در میان خلفای عباسی ازبقیه زیرک تر وبد جنس تر وسفاک تر بودو از نظر علم رسمی از سایرین باسواد تر بود لذا با برخی از عالمان مناظره می کرد و این گفتگوهای علمی را هم پوششی برای جنای وحکومت ناحق خود کرده بود. 
 
در زمان حکومت او عالمان به پایتخت دعوت می شدند،و تشویقهایی که مامون از اندیشمندان می کرد فضای فریب نخبگان را هم کرده بودو از همین فضا برای ضربه زدن به امام استفاده می کرد ومناظراتی ترتیب می داد تا آبروی امام را ببرید ولی همواره این مناظرات برعکس هدف مامون از کار در می آمد وموجب ترویج عظمت امام می شد که این نکته ای حائز اهمیت است و از شمانیز که برخی از این مناظرات را در سایت خود منعکس کرده اید تشکر می کنم. 
 
 
 
 
س پورتال : جنابعالی اگر قرار باشد از سخنان امام هشتم تنها یک سخن را داین فرصت کوتاه نقل کنید کدام سخن امام رضا را انتخاب می کنید ؟ 
 
 
ج: انتخاب من این حدیث قدسی است که سلسلة الذهب یعنی زنجیره نورانی نام دارد چون ایشان در راه طوس به نقل از پدر خود واو به نقل از پدارنشان تا رسید به رسول خدا سلام الله علیهم اجمعین نقل می کند که فرمودند خدای متعال فرموده است :
«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی یعنی خداوند فرمود : توحید یعنی کلمه «لا اله الا الله» قلعه ودژ مستحکم من است، پس هر که در آن قلعه وارد شود، از عذاب من در امان است، فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا یعنی وقتی کجاوه آن حضرت به راه افتاد، حضرت با صداى بلند فرمود: به شرطهایی و من ( امام هشتم) از شروط آن هستم‏. 
 
دلیل انتخاب این حدیث از جانب من اهمیت تلازم توحید ناب با قبول وتمکین نسبت به اراده خدای یکتاست یعنی کسی در امان از عذاب الهی است که در برابر اراده خداوند نسبت به عصمت وولایت اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین تمکین داشته باشد چون بر اساس آیه 33 از سوره مبارکه احزاب خداوند فرمود: انما یریدالله لیذهب انکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا یعنی این اراده خداوندی است که شما اهل بیت از هرگونه پلیدی پاک و مبرا آفریده شوید بنابراین قبول این معنا شرط اخلاص در توحیداست و البته کسانی که دچار تکبر رفتاری یا حتی روحی و عقلی هستند ولایت اهل بیت را انکار کرده ودر حقیقت ادعای دروغین قبول اوامر الهی از سوی آنها واضح است . 
 
 
پورتال : باتشکر وتبریک مجدد 
 
ج : بنده از همه دست اندر کاران این پورتال تشکر می کنم و ولادت با سعادت امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام را نیز تبریک می گویم .
 
 
دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha