مناظره ای جالب در مورد ازدواج موقت

بازدید : 5,046
۱۳۹۲ يکشنبه ۲۵ فروردين

 

اينجانب در مدينه منوره کراراً با پرسش از مسأله متعه مواجه بوده‏ام. يک نفر از آنها گفت: چگونه اسلام اجازه بدهد مردي زني را به مدت کوتاهي متعه کند و او را رها کند و برود؟
 
گفتم: آيا اسلام اجازه داده است مردي زني را به عقد دائم خود در آورد و نيت مرد و زن اين باشد که پس از مدتي کوتاه او را طلاق دهد و از هم جدا شوند؟
 
فکري کرد و گفت: بلي شرعاً اشکالي ندارد و صحيح است.
 
گفتم: آيا اين ازدواج دائم با اين نيت، واقعاً همان موقت نيست جز اينکه اگر متعه بود در پايان مدت، خود بخود از هم جدا مي‏شدند اما اگر عقد دائم باشد در پايان مدتي که نيت کرده و تصميم بر جدا شدن مي‏گيرند بايد با طلاق - صيغه طلاق و با شرايط خاصّي - از هم جدا شوند.
 
گفت: بلي نتيجه يکي است اما اگر متعه کرد و بچه پيدا کردند، آن بچه تکليفش چيست؟
 
گفتم: فرقي بين بچه‏اي که از متعه پيدا مي‏شود با بچه‏اي که از عقد دائم پيدا مي‏شود نيست و پدر بايد تمام نيازهاي بچه را تأمين کند و از حيث مسکن، لباس، نفقات، توارث و جميع احکام، با طفلي که از زن دائم پيدا مي‏کنند، مساوي هستند.
 
بعلاوه مي‏توانند در عقد متعه بطوري رفتار کنند که موجب حمل زن و بچه دار شدن نشوند، مي‏توانند شرط عدم دخول يا انزال مني کنند.
 
گفت: شما حاضر هستي خواهرت را به عقد موقت مردي در آوري؟
 
گفتم: اوّلاً اختيار او با من نيست و اگر براي او ضرورت پيش آمد و حاضر شد من حق منع کردن او را ندارم، شرع اسلام هم او را منع نکرده و خود مختار است.
 
ثانياً بر فرض اينکه من مايل نباشم و حتي بدم بيايد، اين دليل عدم جواز و عدم صحت عقد موقت نمي‏شود، زيرا انسان طبعاً از امور موقتي مانند اجاره نشيني ناراحت است، از ماشين اجاره‏اي، مغازه اجاره‏اي بي زار است اما اگر ناچار شد چه بسا يک اطاق يا منزل يا مغازه اجاره مي‏کند تا خود صاحب منزل ملکي و دائمي شود و اين ناراحتي در نظاير اين امور، امري است طبيعي.
 
بعد رو کردم به اطرافم، مردي سالمند و سياه چهره و کريه المنظر را ديدم، به او گفتم: شما حاضر هستي خواهرت را به عقد دائم اين مرد در آوري؟ در حالي که قرآن و سنت رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم بر عقد و ازدواج دائم تأکيد کرده و مهر او را من تقبل مي‏کنم.
 
سمت ديگرم جواني بنگلادشي و سياه و کثيف و بد قيافه بود، گفتم: حاضري خواهرت را بعقد دائم اين جوان در آوري؟ اين جوان مسلمان و غريب و بي زن است و اسلام تأکيد بر ازدواج دارد.
 
در اينجا چهره‏اش را در هم کشيد و نگاهي به آنها کرد و گفت: خير نه من حاضرم نه خواهرم، نه فاميلم.
 
گفتم: چرا؟ مگر اين خلاف شرع است؟
 
گفت: خير، ولي طبع ما چنين ازدواجي را نمي‏پذيرد.
 
گفتم: خوب طبع ما هم ازدواج موقت را نمي‏پذيرد، اما اين دليل عدم جواز آن نمي‏شود.
 
حرف شيعه اين است که ازدواج موقت در موارد ضرورت و به منظور جلوگيري از مفاسد و گناه اشکال شرعي ندارد و چنانچه کسي ناچار شد و بهر جهت چه زن، چه مرد، به آن اقدام نمود خلاف شرع مرتکب نشده و تعزير و عقاب ندارد و صرفاً جنبه پيشگيري دارد.
 
او ضمن تشکر گفت: من در اين مسأله به کتابهايمان مراجعه و بيشتر فکر مي‏کنم و خداحافظي کرديم. و الحمد للَّه.[1] .
 
 
[1] بيان مرحوم آية اللَّه‏ العظمي خوئي
مناظره آیت الله خویی و صحیح بخارایی از علمای اهل تسنن

 

دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
نظرات بینندگان
انتشار یافته : 9
فرانه  | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور
0
0
پاسخ
سلام دوستان
ما برای افراد معلول گروهی ساختیم برای آشنایی اگه فرد معلولی تمایل بود ب ایمیلم پیام بفرستین.
Tala8812@gmail.com
captcha
علی  | ۱۳۹۲ شنبه ۲۸ ارديبهشت
2
0
پاسخ
نیروی جاذبه و جنسی مثل هر نیروی دیگر100 درصد قابل مهار نیست.منظور از غیرقابل مهار بودن انها هم همین است
captcha
حسین  | ۱۳۹۲ جمعه ۲۷ ارديبهشت
39
1
پاسخ
اول باید قبول کنیم که انسان هستیم و نیاز داریم که برای گذران سالم زندگی چیزهایی را بیاموزیم و با خدا و پیغمبر و امامان تفاوت داریم . خدا برای راهنمایی انسانها در برآوردن نیازهای اولیه و غریزی او پیامبران را مآمور کرده که به مردم آگاهی دهند و احکام دو نوع است :احکام اولیه و احکام ثانویه . احکام اولیه دستورات محکمی هستند که تابع زمان و مکان نیستند ولی احکام ثانویه نسبت به زمان و مکان و شرایط موجود فرق دارد و باید افراد خیلی عالم تشخیص و حکم دهندوبه نظر حقیر بهتر است که مردم را به ازدواج دائمی و تعدد زوجات سوق دهند
captcha
علی  | ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
4
1
پاسخ
به نظر من ذر دنیا دو نوع نیروی بسیار قدرتمند وجود دارد که قابل مهار نیست .این دو نیرو عبارتند از:1-نیروی جاذبه زمین 2-نیروی جنسی
captcha
پاسخها
ناشناس  | ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت
با موشک میشه از جاذبه فرار کرد . آیا قدرت عقل آدم از موشک کمتره؟
نا شناس  | ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت
نیروهای زیادی در دنیا وجود دارد. فقط این دو تا نیست، ولی خداوند به ما عقل داده تا بتونیم هم جاذبه و هم نیروی جنسی و همه نیروهای دیگر را کنترل کنیم.
سعید  | ۱۳۹۲ يکشنبه ۲۲ ارديبهشت
7
3
پاسخ
در اسلام دو نوع حکم شرعی دارم
یک: حکم اولیه
دو: حکم ثانویه
حکم اولیه را هیچ کس نمی تواند تغییر دهد. مانند رکعت های نماز- (عقد موقت و عقد دائم) و...
حکم ثانویه طبق شرایط و مکان زمانی مراجع تقلید می توانند آن را تغییر دهند. مانند حکم نماز مسافر مثلا دانشجو و....

این را گفتم که بدانید هیچ کس نمی تواند در مورد (حکم اولیه) پیشنهاد یا انتقادی کند. پس همان حکم خدا درست است شیع و سنی هم ندارد.
captcha
پاسخها
ناشناس  | ۱۳۹۲ چهارشنبه ۱ خرداد
شرمنده ، اشتباهی مثبت زدم .
ناشناس  | ۱۳۹۲ جمعه ۲۰ ارديبهشت
12
30
پاسخ
به نظر من ازدواج موقت نیاز ضروری جامعه ماست.نیاز های جنسی که منشا خیلی از فسادها وجنایات در کشور است با این مساله حل خواهد شد.اگر کسی فکرش سالم وآزاد و خالیبود دیگه برای جامعه مشکل ساز نخواهد بود
captcha
پاسخها
نکته بین  | ۱۳۹۲ شنبه ۴ خرداد
همه می دانیم که ازدواج هم مثل سایر غرایز انسانی نیاز ضروری جامعه است و مهم اینست که این نیاز چه طوری و از چه راهی ارضا شود که برای جامعه ضرری نداشته باشد و تداوم دهنده نسل بشر در مسیر درست بشود ، بعنوان مثال ما به خوردن و خوابیدن و نوشیدن و ... نیاز داریم و نیاز دائمی ما است و هر روز به آنها احتیاج داریم و مناسب نیست که هر چیزی را از زمین داریم و یا از دست کسی بقاپیم و بخوریم و مناسب اینست که آنرا دائمی بخریم و به منزل برده و مثل آدم بخوریم .
مهدی  | ۱۳۹۲ دوشنبه ۳۰ ارديبهشت
با سلام خدمت دوستان ، لطفا به قسمت " گفتگوی آقای ابوترابی " هم نگاه کنید و برحسب اتفاق در این مورد ، کامنت های خوبی نوشته شده است .
حسین  | ۱۳۹۲ شنبه ۲۸ ارديبهشت
آیا افراد موافق ، خودشان هم راضی میشوند که خواهر و دخترشان مثل دختر مردم دنبال اینکار بروند و بصورت ساعتی ، دستمال کاغذی پولدارها و افراد خاص داخلی و خارجی شوند و پس از استفاده هم دور بیندازد ؟!
مشکل اینست که همه احساس میکنندکه با چند سال کتاب خواندن میتوانند احکام و قضاوتهایی در حد امامان و پیامبران داشته باشند ، آنها به واسطه ارتباط خاصی که با خدا داشتند از گذشته و حال و آینده مردم آگاه بودند و میتوانستند نسبت به زمان خود احکام سنگینی مثل صیغه موقت و سنگسار و... را دهند
فرهاد  | ۱۳۹۲ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت
فکر نمیکنم اینطور باشد این جزو حکمهای ثانویه هست البته من صاحب نظر نیستم تازه اگر اینطور باشد ان زمان کسی را فقط برای ارضای شهوت مردان صیغه نمیکردند کاری که الان مردها فقط برای رضایت خودشان انجام میدهندنه رضایت خدا البته گول خودشون میزنن میگن به خاطر اون زن این کار را کردیم در حالی که شاید اصلا به زن عقدی خودشان محل نمیگذارند
سهیل  | ۱۳۹۲ شنبه ۳۱ فروردين
11
2
پاسخ
من نمی فهمم هدف شما از نمایش این گفتگو چیه و می خواهید چه چیزی را عوض کنید ؟ اما می دانم جامعه ما در موضوع رابطه مرد و زن به یک گنداب اخلاقی سقوط کرده که نه متدین آن از این گنداب گریزی دارد و نه غیر متدین آن و اگر ازدواج دائم تا این اندازه که امروز می بینیم دچار آفت نبود و در نتیجه سن ازدواج به میزانی که الان مشاهده می کنیم بالا نمی رفت و همچنین خانواده های نو پا به هر دلیلی به سرعت از هم نمی پاشید ، شاید می شد امیدوار بود که این گنداب مفتضح اخلاقی سامانی پیدا کند. به هر حال از تلاش شما که خشت به دریا زدن است به سهم خود تشکر میکنم .
captcha
ناشناس  | ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۶ فروردين
9
3
پاسخ
واقعا اگر ما احکام اسلام را همان طور که هست ببینیم وحب وبغض های شخصی خودرا در آن دخیل نکنیم جوامع بشری از این وضع فلاکت باری که دارند به طور قطع خارج خواهند شد.خصوصا در مساله مورد بحث شما تمام این بی بندوباری ها،انحرافات وبیماری های روانی وجنسی موجود در جامعه منشا گرفته از رویگردانی از احکام حکیمانه اسلام عزیز است.که این دین با اتصال به منبع لایزال وحی الهی تمام نیازهای بشریت را تا پایان دنیا مورد توجه قرار داده است.واقعا آن قشر از مردان وزنان عفیف ومعتقدی که نه از سر شهوترانی وهرزگی بلکه به خاطرشرایط موجودشان امکانمناسبی برای ازدواج ندارند باید چه کنند؟؟؟؟
captcha
ربیعی  | ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۶ فروردين
13
2
پاسخ
اهتمام سایت مناظره به موضوع متعه جای تشکر وامیدواری دارد . اما باید از مسئولین این سایت تقاضا کنیم با این موضوع اولا برخوردی علمی ودور از جو زدگی داشته باشند و ثانیا نظرات موافقین ومخالفین این بحث را هم در کنار هم طرح فرمایند .
captcha