حجت الاسلام ایزدهی گفت: شیعه در اربعین خارج از هر نوع کثرتی حرکت می کند برای رسیدن به مقصود. مقصودی که عدالت، مهدویت، حکومت مطلوب و مبارزه با ظلم است.
 
مهر، حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی، مدرس خارج فقه حوزه و مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آستانه اربعین حسینی در تحلیل اربعین گفت: ما در جهان اسلام با پدیده ای جهت وحدت امت اسلام رو به رو هستیم تحت عنوان حج. این پدیده هر سال  در قالب حج تمتع اتفاق می افتد.
 
ایزدهی در ادامه بیان کرد: حج در جهان اسلام پدیده ای می باشد که مسلمانان با تمام کثرت ها در سرزمینی واحد ، با محور و شعار واحد گرد هم جمع می شوند. مسلمانان جهان وقتی با هر رنگ و زبان و گویشی در سرزمین وحی در قالب حج، مناسکی را به جا می آوردند. این کثرت های متعدد تبدیل به وحدت می شود و همه خارج از هر رنگ و زبان و گویشی با یک لباس متحد الشکل یعنی لباس احرام جمع می شوند و می خواهند بگویند که محور اصلی ما اسلام است.
 
وی با اشاره به وجود شعارهای مشترک در مناسک حج گفت: در این اتحاد اسلامی، شعارهای مذهبی محوریّت ندارند. بلکه شعار اسلام، ملاک و محور اصلی قرار می گیرد.
 
حج نماد وحدت مسلمانان بر اساس محور اسلام
 
حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه مکه و ایام حج نماد وحدت امت اسلام است ادامه داد: این کشور ها و شهروندان آنان یا ملت های امروزی به تعبیری دولت-ملت ها ،دیگر خارج از مرز های خود بر محوریت اسلام تمرکز می کنند. و عقاید خودشان را به اشتراک می گذارند و باهم مبادله فرهنگی و اقتصادی می کنند و در مقابل دشمن واحد خود ایستادگی و به طور طبیعی تحت عنوان یک محور قرار می گیرند.
 
وی در ادامه بیان کرد: ما در عالم سیاست با پدیده ای مواجه هستیم به نام دیپلماسی عمومی. در این دیپلماسی، فارغ از اینکه کارگزاران و سیاست مداران یک کشور به بحث دیپلماسی می رسند، آن دیپلماسی موثر، با دوام و عمیق است که پاسخ نهادهای غیر دولتی، نهاد های مردمی اعم از اینکه توده مردم باشند یا سازمان های NGO ، بدهد.
 
در پدیده حج دیپلماسی عمومی اسلامی نمایش داده می شود
 
حجت الاسلام ایزدهی گفت: در روابط فرهنگی و از نوع عمیق آن فضای حج، عملا دیپلماسی عمومی اسلامی را به نمایش می گذاریم. مردم کشورها، خارج از جهت گیری های دولت ها با رویکرد های سیاسی مختلف، دور هم جمع می شوند و بر مسئله ای اتفاق و گفتگو می کنند و به اتحاد می رسند و در واقع بقای جامعه اسلامی به تعبیر کلی را تضمین می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در اسلام دو نکته وحدت امت مسلمان و دیپلماسی عمومی اسلامی وجود دارد، گفت: شیعه هم همچنین نمادی دارد. اینجا همه شیعیان فارغ از هر رنگ و زبان و گویشی در یک منطقه ای با یک آرمان مشترک جمع می شوند.
 
ایزدهی گفت: همچنان که آرمان مشترک تمام مسلمانان از جمله شیعه و سنی،آرمان توحید و نبوت است، آرمان مشترک تمام شیعیان در قالب ظلم ستیزی ، عدالت محوری و جست و جوی یک نظام مطلوب است.
 
حضرت سیدالشهدا(ع) نماد شیعیان جهان
 
حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی ادامه داد: شیعیان در سال بر اساس آرمان های خود، در منطقه ای جمع می شوند که نماد شیعه و آن هم نماد امام حسین (ع) است. یعنی شیعه خارج از هر نوع کثرتی حرکت می کند برای رسیدن به مقصود.
 
وی با بیان اینکه کعبه چرخش به دور محوریت توحید است، گفت: در شیعیان چرخش نداریم، حرکت برای رسیدن است. یعنی تلاش می کنند تا به یک مقصود برسند. مقصودی که عدالت، مهدویت، حکومت مطلوب و مبارزه با ظلم است.
 
ایزدهی گفت: در این حرکت مردم با تمام سختی ها و مشکلات با یکدیگر متحد می شوند. از لحاظ اجتماعی هیچ دولتی متصدی این امر نیست.مردم خود اداره کننده این امر هستند. به گونه ای تداعی کننده حکومت مهدوی می باشد.
 
حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه تمامی هزینه های اربعین حسینی بر گردن خود مردم است ادامه داد: مردم باهم برادری می کنند آن هم خارج از مرز دولت- ملت ها ، یعنی دیگر مهم نیست که شخص عراقی باشد یا ایرانی یا هر ملیت دیگری. در اینجا میزبان و میهمان با افتخار وظایف خود را انجام می دهند. همه با هم یک نماد را تداعی می کنند که حرکت به سوی محبوب، مقصود و شهادت است و از سختی نیز نمی هراسند.
 
امام حسین(ع) بقای شیعه را تضمین می کند
 
حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی در ادامه بیان کرد: این حرکت خارج از دولت های موجود بر اساس ملاک واحد و خارج از کثرت ها، باعث ایجاد یک نماد می شود که می توان همچون که کعبه نماد اسلام است و اسلامیت را تضمین می کند، اگر شیعه گری قرار است تضمین شود و بقا پیدا کند، بقای شیعه در امام حسین(ع) است. بقای شیعه در حرکت به سوی آرمان های امام حسین(ع) است و به طور طبیعی نماد آن اربعین است.
 
ایزدهی با طرح اینکه چه چیزی نشانه و نماد شیعه مومن است گفت: همان گونه در روایت معروف، اربعین از نشانه های شیعه است امروز هم مشاهده می کنید ، اربعین نشانه شیعه گری است و ملاک شیعه قرار دارد و هر کس که شیعه باشد می توان او را با اربعین شناخت.
 
وی بیان کرد: می توان مشاهده کرد که جهان، شیعه را به حرکت بیست میلیونی اربعین می شناسد. و هیچ جای جهان اینگونه جمعیتی وجود ندارد و نخواهد داشت. در عربستان که ۳ میلیون نفر برای حج می آیند ، دولت و حکومت عربستان نمی تواند این حجم از جمعیت از حاجیان را اداره کند و معمولا مراسم حج با مشکلاتی همراه می شود. توجه به این نکته مهم است که در بحث حج، مدیریت این پدیده با دولت عربستان است.
 
جامعه آرمانی در مراسم اربعین قابل درک است
 
ایزدهی ادامه داد: در اربعین مردم خود با پشتوانه اندک دولت ها با تمام شرایط از جمله شرایط امنیتی این مراسم را اداره می کنند که این یعنی جامعه آرمانی. در جامعه آرمانی برتری نسبت به افراد وجود ندارد. جامعه ای که افراد سرمایه دار از پول خود برای افراد کم بضاعت هزینه می کنند و با افتخار از آن ها پذیرایی می کنند و انتظار تشکر را هم ندارند. این جامعه را جامعه آرمانی می نامند.
 
حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی بیان کرد: در این حرکت همه با هم متحد هستند به دور از هر کثرتی، با وجود سختی ها و مشکلات، همه را پشت سر می گذارند و با محوریت شیعه که همان امام حسین(ع) است به یک تمدن به واسطه اربعین در جامعه دست پیدا می کنند.
 
دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو
حجت الاسلام ایزدهی گفت: شیعه در اربعین خارج از هر نوع کثرتی حرکت می کند برای رسیدن به مقصود. مقصودی که عدالت، مهدویت، حکومت مطلوب و مبارزه با ظلم است.
 
بنظر شما شبکه های اجتماعی در فضای مجازی برای نشر معارف دینی تا چه اندازه مفید بوده اند ؟
زیاد
48%
 
متوسط
19%
 
کم
31%