قم- ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی الهی بود که توانست الگوی خوبی برای نسل‌های بعدی مسلمانان طی صدها سال باشد؛ ازدواجی که با معیارهای اخلاقی و انسانی بود.
 
مهر - حضرت محمد(ص) با دو غلام برای تجارت به شام رفتند. سود و موفقیت زیاد، سوغات سفر برای صاحب اصلی سرمایه تجارت محمد(ص)، یعنی خدیجه(س) بود؛ اما این سفر برای خدیجه(س) تنها سود مادی نداشت.
 
امانت داری و رفتار مناسب امین قریش خدیجه(س) را به شدت تحت تأثیر قرار داد. تعریف دو غلام همراه از اخلاق نیکوی او نیز خدیجه(س) را مطمئن کرد که محمد جوان(ص) همانی است که سال‌ها در انتظارش بود.
 
حضرت محمد(ص) نیز در سن ازدواج است و ابوطالب احساس وظیفه می‌کند تا برادرزاده‌اش را به خانه بخت بفرستد. خدیجه(س) که از بانفوذترین چهره‌ها و زنان زمانه خود بود از این موضوع مطلع می‌شود، برای محمد(س) پیامی می‌فرستد و با صداقت از علاقه خود می‌گوید.
 
درک صحیح موجب شد تا شرایط باقی مانده از جاهلیت حتی ذره‌ای محمد(ص) را در تصمیمش برای خواستگاری رسمی از خدیجه(س) تحت تأثیر قرار نداد.
 
ازدواجی به مبارکی ناب‌ترین گوهرها با واسطه عموی پیامبر(ص) شکل می‌گیرد و خدیجه می‌شود همراه، همسفر و همسر آخرین رسول الهی(ص) که هنوز مبعوث نشده است.
 
حضرت خدیجه نه فقط قلب خود را با محمد امین(ص) شریک شد که تمام دارایی و زندگی‌اش را با محبت در اختیار همسرش گذاشت.
 
در زندگی شیرین این زوج الهی، از فخر فروشی و تفاخر مادی خبری نبود. زخم زبان‌های دیگران و نقشه‌های شومشان برای بی‌اعتبار کردن شخصیت محمد(ص) به خصوص با آغاز بعثت، بر خدیجه(ص) نه تنها تأثیر نگذاشت که او را برای حمایت از همسرش مصمم‌تر نیز کرد.
 
حضرت خدیجه(س) سخاوتمندانه همه هستی خود را برای رسالت پیامبر(ص) تقدیم کرد
 
اگر نبود محبت خدیجه(س)، نبود همراهی او و نبود دلداری‌هایش، قطعاً زخم زبان‌های قریشیان و دشمنی‌های اعراب ظالم محمد(ص) را سخت آزار می‌داد، اما سنگ صبوری چون خدیجه کبری(س) برای تحمل همه سختی‌ها کافی بود.
 
اگرچه در ابتدای ازدواج هنوز شرایط خوب بود و با آغاز بعثت دشمنی و کینه توزی‌ها آغاز شد، اما هیچ یک از مصائب اعراب جاهلی نتوانست مانع از پیروی خدیجه(س) از همسر، مولا و پیامبرش شود. گام‌های خدیجه(س) برای حمایت از رسول الله(ص) نه تنها سست نشد که مستحکم‌تر از قبل قدم بر می‌داشت و اجازه نمی‌داد تا آشنایان و غریبگان قلب رسول الله(ص) را آزار دهند.
 
محمد(ص) نیز با همسرشان همراه بودند، به مهربانی سخن می‌گفتند و تکیه گاهی بودند تا سختی‌های دشمن آسیبی به خانه و خانواده‌اش وارد نسازد.
 
در بحارالانوار علامه مجلسی آمده است که رسول خدا(ص) حفظ اعتماد همسرش را بسیار مورد توجه قرار می‌دادند و در ایامی که در غار حرا معتکف بود، این پیام را به خدیجه فرستاد: «ای خدیجه! گمان نکن کناره‌گیری من به خاطر بی‌اعتنایی به توست، بلکه پروردگارم چنین فرموده تا امر خود را اجرا کند. جز خیر و سعادت فکر دیگری نکن. خداوند هر روز، چند بار به خاطر تو به فرشتگان بزرگش مباهات می‌کند. پس وقتی شب شد، در را ببند و در بستر خود استراحت کن».
 
آری این‌گونه عشق آسمانی محمد(ص) و خدیجه(س) جاودانه ماند و نسلی که نجات دهنده عالمیان است از این محبت الهی جریان گرفت. نسلی که با فاطمه(س) آغاز شد و به مهدی(عج) رسیده است.
 
تبلور رعایت حقوق زن و مرد و مسائل مربوط به زندگی مشترک در زندگی پیامبر(ص) و خدیجه(س)
 
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: پیامبر(ص) با خلق عظیمی که قرآن از ایشان توصیف می‌کند، الگوی ابدی جامعه بشریت است، اتخاذ مواضع مشخص ایشان و روش‌ها و سخن‌هایشان برای جامعه اسلامی حجتی است ماندگار.
 
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر افزود: ازدواج پیامبر اسلام(ص) با همسری مهربان همچون حضرت خدیجه کبری(س) برای مسلمین یک الگوی ویژه است، رعایت حقوق زن و مرد و مسائل مربوط به زندگی مشترک در بین این زوج چنان متبلور است که به خوبی یک ازدواج ساده مملو از مهربانی و ارتباط متقابل و عشق را نشان می‌دهد.
 
حضرت خدیجه(س) و پیامبر اکرم(ص) در مسائل فردی و اجتماعی با یکدیگر اتحاد نظر داشتند
 
وی با بیان اینکه در کتب عامه و خاصه از علاقه و تبعیت حضرت خدیجه(س) به عنوان اولین بانوی مسلمان به پیامبر اکرم(ص) بارها صحبت شده است، گفت: ایشان سخاوتمندانه همه هستی خود را برای رسالت پیامبر(ص) تقدیم کرد، هنگام ورود پیامبر به خانه به استقبال ایشان می‌رفت و هنگام خروج بدرقه‌شان می‌کرد.
 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یک لبخند حضرت خدیجه(س) مرحمی بود بر درد آزار و اذیتی که مشرکان نسبت به پیامبر(ص) نشان می‌دادند، می‌توان این‌گونه گفت که همراهی ایشان با پیامبر(ص) موفقیت ایشان را به اوج رساند.
 
به گفته حجت الاسلام رضوی مهر، حضرت خدیجه(س) و پیامبر اکرم(ص) در مسائل فردی و اجتماعی با یکدیگر اتحاد نظر داشتند و از این باب می‌توان ایشان را ام المومنین که پرورش دهنده دختری همچون زهرای مرضیه(س) که چنین تأثیرگذار بود، نام گذارد.
 
وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که ازدواج پیامبر اسلام(ص) با حضرت خدیجه(س) خلاف رویه اشرافی‌گری و آثار به جای مانده از عصر جاهلیت بود، پس رسول اکرم(ص) سنت‌های باطل را شکست و خدیجه(س) نیز یاری کرد تا الگوی ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری شد.
 
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با بیان اینکه حفظ حریم زن و شوهر و امید به آینده از برگزیده‌ترین اخلاق‌های این زوج بزرگوار بود، گفت: خانه آن‌ها محل حضور ملائکه بود و عطر الهی در وجود فاطمه(س) و سایر ائمه از همین فضا باقی ماندگار شد.
 
دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو
ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی الهی بود که توانست الگوی خوبی برای نسل‌های بعدی مسلمانان طی صدها سال باشد؛ ازدواجی که با معیارهای اخلاقی و انسانی بود.
 
کدامیک از فضاهای تربیتی درتربیت دینی اهمیت و الویت بیشتری دارد؟
تربیت دینی افراد جامعه در خیابان ومحیط کسب وکار
10%
 
تربیت دینی فرزندان در مدرسه ودانشگاه
18%
 
تربیت دینی فرزندان در خانه وخانواده
70%