"دکتر محمد رضا پور ابراهیمی " نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو پیرامون عملکرد دولت احمدی نژاد در حوزه بانکداری کشور گفت: آقای احمدی نژاد مسائل مهمی را در ابتدای ریاست جمهوری اش مطرح کرد تا آنها را عملی کند که تحول اقتصادی و تحول در نظام بانکداری کشور یکی از این نکات مهم بود. 
 
وی تأکید کرد: یکی از محور های مهم تحول اقتصادی، تحول در نظام بانکداری کشور بود انتظار ما این بود که اقدامات جدی که در ابتدا توسط دولت احمدی نژاد در این زمینه شروع شده بود به سرانجام برسد اما یا به دلیل کثرت موضوعات و یا عدم اولویت این حوزه متأسفانه تحول بانکی اتفاق نیافتاد و همچنان نظام بانکداری کشور با رویکرد سنتی خودش با همه محدودیت هایی که داشت به عنوان تنها نظام تأمین مالی کشور محسوب ادامه حیات داد و همچنان با تمام محدودیت های سابق خود هم در حوزه شکل و هم در حوزه محتوایی باقی ماند. 
 
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معتقدم باید نظام بانکی کنونی ما تغییر کند و این نظام بانکی نمی تواند جهش رشد اقتصادی ۸ درصدی را برای کشور به ارمغان بیاورد چون به دلایل مختلف با مشکلات عدیده ای روبرو است. 
 
افزایش عجیب و غریب نرخ بهره بانکی 
 
ابراهیمی افزود: دولت آقای احمدی نژاد اقداماتی که در سال ۸۴ تا ۸۶ انجام داد تمام تمرکزش این بود تا نرخ بهره بانکی را کاهش دهد تا بتواند نرخ تأمین مالی کشور را مدیریت کند همچنین در قانون برنامه توسعه هم آمده بود که باید نرخ سود بانکی تک رقمی شود. لذا دولت احمدی نژاد در دو سال اول بیشتر روی این مسئله کار کرد و حتی بهره بانکی را نیز کاهش داد و در پایان سال ۸۶ شاهد بودیم که نرخ بهره بانکی به ۱۴ درصد رسید ولی در دو سال آخر دولت ایشان شاهد بودیم که اقدامات عجیب و غریبی که بانک مرکزی انجام داد و سود سپرده بانکی را به شدت افزایش داد موجب شد که تمام زحماتی که برای تک رقمی شدن نرخ سود بانکی صورت گرفته بود، به هدر برود و رقم های سود بانکی به شدت بالا رفت و به عددهای عجیب و غریبی رسید و اکنون هزینه تأمین مالی در کشور بالای ۳۰ درصد است و در هیچ جای دنیا چنین نرخ هایی وجود ندارد و عملا بنگاهها را با محدودیت های جدی مواجه کرد. 
 
دکتر پور ابراهیمی تأکید کرد: بنابراین علیرغم کارهایی که در ابتدای دولت احمدی نژاد انجام شد و بیشتر به سمت اهداف اصلی فعالیت بانکداری و تأمین مالی که در برنامه هم بر آن تأکید شده بود حرکت کرده بودیم به یکباره در سال های بعد این زحمات هدر رفت و وضع بسیار بدتر شد و شرایط به جایی رسید که در سال ۹۰ بانک مرکزی به یکباره اعلام کرد که سود بانکی را به بالای ۲۵ درصد افزایش داده است و عملا اتفاقات ناگواری در نرخ تأمین مالی اقتصاد کشور رخ داد. 
 
باید مدل نظام بانکی کشور اصلاح شود 
 
ابراهیمی افزود: مسئله مهم دیگر حوزه بانکی کشور ما در دوره احمدی نژاد مربوط به مدل نظام بانکی کشور است الان نظام بانکی کشورمان نه مبتنی بر شریعت است که بگوییم کاملا شریعت اسلامی بر آن حاکم است چون بارها ایراداتی در این زمینه از ان گرفته شده و نه اینکه بگوییم مدل غربی است و این را هم نمی توان در مورد بانکداری کشورمان تأیید کرد به هرحال در حوزه بانکداری کشورمان برخی عقود اسلامی وجود دارند و اجرا می شوند و الان ما از یک ظرفیت خوبی در حوزه بانکداری اسلامی برخوردار هستیم اما در عمل آنچه اتفاق افتاده معجونی از فعالیت های عقود اسلامی به همراه معجونی از استاندارد های غیر اسلامی برای بانکداری کشور بود. 
 
نائب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس تأکید کرد: به نظر من این اتفاقات توسط دولت احمدی نژاد می توانست بسیار خوب مدیریت شود ولی متأسفانه این مسئله رخ نداد و باید منتظر بمانیم تا دولت بعدی چگونه تحول در نظام بانکی را ایجاد خواهد کرد. 
 
نظام بانکداری مبتنی بر رویکرد اسلامی، حلال بسیاری از مشکلات 
 
ابراهیمی ضمن تأکید بر استفاده از نظام بانکداری اسلامی افزود: ما معتقدیم که نظام بانکداری مبتنی بر رویکرد اسلامی می تواند حلال بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصاد کشور باشد ولی به آن اهمیت داده نشده و روی آن کار نشده است حتی بسیاری از کشور که از ما در این زمینه بسیار عقب بودند، نظیر مالزی، عربستان، پاکستان و غیره چنان خوب عمل کردند که الان از ما جلوتر هستند و در این حوزه در سطح جهان تأثیر گذار شده اند حتی کشور انگلیس نیز الان از رویکرد نظام مالی اسلامی بهره می گیرد و این نظام توانسته اثرات خاصی بر اقتصاد این کشور بگذارد بنابراین ما حتی نتوانستیم از تجربیات این کشور ها هم در حوزه مالی اسلامی بهره بگیریم. 
 
بسیاری از مشکلات ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی 
 
ابراهیمی پیرامون عدم استقلال بانک مرکزی نیز گفت: بانک مرکزی کشورها که شاکله تأمین مالی ومقررات نظام بانکی را تعریف می کنند مسلما جایگاه ویژه ای دارند بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد هم نتوانست آن چیزی که از آن انتظار می رفت را با حفظ استقلال خودش به آن بپردازد شاید بخشی از مشکلاتی که ما در سال های اخیر به آن مبتلا شدیم به خاطر تحریم بانک مرکزی و چسبندگی بیش از حد این بانک به دولت بود یعنی عملا یکی از نقاط ضعف هایی که بر کشور وارد شده بود این بود که بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست زیرا اگر به دولت نزدیک نبود شاید بسیاری از تحریم ها شامل حال این بانک نمی شد البته بانک مرکزی ما چه مستقل باشد چه نباشد دشمنان ما اقدامات خود را علیه کشور انجام می دهند ولی برای این کار نیاز به بهانه هایی هم دارند که بتوانند اقدامات خود را عملی کنند. به نظر من این هم یکی از اشکالاتی است که بر بانک مرکزی وارد است. 
 
مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی به خاطر عدم استقلال بانک مرکزی 
 
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: البته ما به دنبال این هستیم که در مجلس طرح جدیدی را در خصوص استقلال بانک مرکزی تهیه نماییم که بانک مرکزی به شکل مستقل تری عمل کند شما ملاحظه می کنید همین مصوبه ۷۴ هزار میلیارد تومانی که اخیرا در دولت به تصویب رسید نمونه ایی از عدم استقلال بانک مرکزی است پس اگر بانک مرکزی استقلال داشته باشد هرچه دولت هم فشار بیاورد آن تصمیم اگر غیر کارشناسی باشد، اجرایی نمی شود. 
 
ابراهیمی افزود: علاوه بر این، سیاست های بانک مرکزی در خصوص ارز و موضوعات خارج از نظام بانکی هم چالش های بزرگی در اقتصاد کشورمان طی سال های اخیر ایجاد کرده است./سیاست ما
دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
نظرات بینندگان
انتشار یافته : 1
بينام  | ۱۳۹۲ سه شنبه ۳ دي
0
0
پاسخ
سلام. اگر ميشد زحمت بكشيد براي صفحات متني گزينه نسخه قابل چاپ بگذاريد خيلي خوب ميشد.
captcha
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو
اکنون هزینه تأمین مالی در کشور بالای ۳۰ درصد است و در هیچ جای دنیا چنین نرخ هایی وجود ندارد و عملا بنگاهها را با محدودیت جدی مواجه کرد. عدم کاهش نرخ سود تأمین مالی، عدم اجرای صحیح بانکداری اسلامی و عدم استقلال بانک مرکزی از جمله مشکلات بانکداری کشور در دوره احمدی نژاد بود.
 
بنظر شما تغییر سیستم اقتصادی دولت و حذف افرادی مثل دکتر طیب نیا به چه میزان به تحقق وعده های اقتصادی دولت کمک کرد؟
زیاد
0%
 
متوسط
0%
 
کم
100%