مدتی است که موضوع استقلال یا انحلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در محافل تعلیم و تربیتی ـ پژوهشی مطرح است؛ وزیر آموزش و پرورش با درک اثرات جبران ناپذیر مجادلات سیاسی و اداری بر فضای سالم علمی پژوهشی و از دست رفتن فرصت­‌های ذی قیمت خدمت برای تعیین تکلیف این موضوع پیش قدم شد.

 

بطحایی به خاطر سوابق طولانی مسؤولیت در دولت‌­های گذشته و حال و تجربه حضور در سمت­‌هایی چون معاونت شورای عالی آموزش و پرورش، مدیرکلی دفتر وزارتی، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و سرپرستی وزارت آموزش و پرورش و اکنون در قامت وزیر این دستگاه و احاطه بر تمامی ابعاد موضوع و علی­‌رغم داشتن ارتباط تنگاتنگ و اطلاعات کافی و آگاهی از نظرات مطروحه در جلسات متعدد کارشناسی برگزار شده درباره استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، به منظور بهره مندی از خرد جمعی و اتخاذ تصمیم نهایی دستور داد به منظور بررسی دقیق و پایان بخش موضوع، جلسه­‌ای با حضور شخصیت­‌های حقیقی و حقوقی صاحبنظر (به انتخاب وزیر آموزش و پرورش) شامل قائم مقام وزیر در امر هماهنگی، تعدادی از معاونین وزیر و رؤسای سازمان‌­های تابعه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

 

*برگزاری جلسه تصمیم­‌گیری درباره استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

خبرها حاکی از آن است که در بهمن ماه 1397 جلسه تصمیم‌­گیری درباره استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به ریاست قائم‌مقام وزیر آموزش‌ و پرورش و رئیس  مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی و با حضور تمامی مدعوین مرتبط و دو نفر از نمایندگان آنها تشکیل و پس از مباحثات تخصصی صورت گرفته، اکثر اعضای جلسه با ارائه دلایل و استدلال­‌های علمی و حقوقی، با اتفاق نظر خواستار تفکیک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شدند و نتیجه موضوع پس از بررسی مجدد ابعاد حقوقی توسط معاونت حقوقی و امور مجلس و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی تنظیم و تقدیم دفتر وزارتی و وزیر آموزش و پرورش شده است.

 

* نامه وزیر آموزش و پرورش به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی

 

وزیر آموزش و پرورش که در جلسات متعدد، مستمع نظرات موافقان و مخالفان استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بود با اشراف بر نتیجه نهایی جلسه بهمن ماه توسط معتمدین و صاحبنظران و نیز بر اساس مطالبات اسناد بالادستی وزارت متبوع از جمله زیرنظام پژوهش و ارزشیابی که در آن به طور مشخص استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مورد مطالبه قرار گرفته است و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و به امضای ریاست جمهور رسیده است و نیز بند  10-10سیاست‌­های ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی و اطلاع دقیق از وضعیت حوزه پژوهش در آموزش و پرورش، در تاریخ 11 اسفند ماه امسال در نامه‌ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی ضمن اعلام موافقت با استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، لغو بند 2 مصوبه شورای عالی اداری (مبنی بر ادغام پژوهشگاه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی) را درخواست می­‌کند.

 

در بخشی از متن نامه یاد شده آمده است: «با توجه به مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در سال 1383 و موافقت سازمان امور اداری و استخدامی وقت با اساسنامه و ساختار تشکیلاتی پژوهشگاه و اختصاص ردیف و پست سازمانی و عدم درج واژه ادغام در متن اساسنامه پژوهشگاه، این مجموعه دارای هویت مستقل و قانونی است لکن با ادغام صورت گرفته، پژوهشگاه از حیث سازماندهی، کارکرد، نیروی انسانی و پاسخگویی بهنگام به نیازهای پژوهشی وزارت متبوع دچار مشکلات متعدد شده است، همچنین تفاوت مأموریت پژوهشگاه به عنوان مجموعه‌­ای مستقل برای پاسخگویی به مأموریت‌­های ملی و فرا سازمانی و نه محدود به یک سازمان و عدم تکلیف و ساختار سازمان پژوهش به منظور پاسخگویی به 1- نیازهای پژوهشی سایر بخش‌­های وزارتخانه 2- مدیریت امر پژوهش در آموزش و پرورش 3- گسترش فعالیت‌­های پژوهشی و 4-  عدم بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی، ضرورت و لزوم استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را بیش از پیش بر مسؤولین امر روشن می سازد.

 

شایان ذکر است علاوه بر مفاد قانونی موجود و تفاوت مأموریت‌­های دو مجموعه، ادغام پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سازمان پژوهش با هدف عملیاتی 23 سند تحول بنیادین و مفاد برنامه‌­های «زیرنظام پژوهش و ارزشیابی» که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و امضای ریاست جمهور رسیده است منافات اساسی دارد. لذا به منظور تحقق اهداف پژوهشی و پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش خواهشمند است دستور جداسازی و تفکیک پژوهشگاه مطالعات از سازمان پژوهش و برنامه‌­ریزی آموزشی در چارچوب اساسنامه مصوب توسط شورای عالی گسترش آموزش عالی وزارت علوم و زیر نظر وزیر آموزش و پرورش را به شورای عالی اداری صادر فرمایید».

 

 

 

* انتشار مصاحبه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ادغام و حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تنها 2 روز پس از نامه وزیر آموزش و پرورش خطاب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی و درخواست لغو بند 2 مصوبه شورای عالی اداری (مبنی بر ادغام آن مجموعه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی) و اعلام موافقت با استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها در پاسخ به این پرسش که زمزمه‌هایی مبنی بر انحلال پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش به گوش می‌رسد، گفت: قطعاً این خبر درست نیست و بحث انحلال مطرح نیست اما تغییراتی در ساختار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش رخ می‌دهد.

 

وی ادامه داد: ما حتماً به فعالیت‌های عمیق پژوهشی قبل از برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی، حین و بعد از تألیف کتب نیاز داریم و در کنار این مساله آنقدر مسائل گوناگون برای پژوهش در آموزش و پرورش داریم که به نظر می‌رسد در سطح هر استان نیاز به مجتمع‌های پژوهشی داریم. حالا اینکه عنوان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی باشد یا تحت عنوان مؤسسه باشد یا… مهم نیست. مهم اتفاقی است که باید رخ بدهد و برون داد و اثربخشی این پژوهش‌ها مهم است.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که این ادغام بر چه مبنا و ساختاری قرار است رخ بدهد، بیان کرد: در حال حاضر مصوبه‌ای داریم که ما را مکلف می‌کند تا به ادغام پژوهشگاه و سازمان اقدام کنیم. سازمان امور استخدامی کشور به حق این مصوبه را به ما داده است و تا آخر سال باید این اتفاق رخ بدهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم اظهار کرد: ما مأموریتی به یکی از همکاران دادیم که در پژوهشگاه این موضوع را بررسی کنند و با اکثر محققان در این باره صحبت شده است تا دیدگاه در پژوهشگاه نیز بررسی شود و گزارش بررسی‌ها به بنده ارائه شده است.

 

وی اضافه کرد: در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دو دیدگاه مطرح است. یکی مخالف این است که آن ساختار به آن صورتی که در حال حاضر وجود دارد حذف شود که مخالف مصوبه قانونی است و دیدگاه دیگری که به پژوهش بها می‌دهد، موافق یک بازآرایی تشکیلاتی است.

 

* درخواست جمعی از اساتید علوم تربیتی از بطحایی/ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مستقل شود

 

جمعی از اساتید علوم تربیتی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور طی نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شدند.

 

در این نامه آمده است: «با توجه به جایگاه و شأن تحقیقات در بهبود و ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت و ضرورت استفاده موثر و بهره مندی صحیح از ظرفیت‌ها و خدمات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در تحقق اهداف وزارت آموزش و پرورش و اجرای مفاد اسناد بالادستی و به خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، خواستار آن هستیم که پژوهشگاه که سابقه درخشانی در عرصه تحقیقات آموزشی داشت و در سال 1389 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادغام شد؛ از این سازمان جدا شده و درچارچوب اساسنامه مصوب خود و زیر نظر وزیر آموزش و پرورش به فعالیت پربار خود ادامه دهد . همانگونه که جنابعالی هم اذعان دارید پژوهشگاه مطالعات پس از ادغام و علی‌رغم تلاش‌های فراوان اعضای هیأت علمی و اساتید خدوم آن دچار کوچک سازی شدید و محدودیت ساختاری و اداری شده و قادر به ایفای کامل وظایف خود و پاسخگویی به نیازهای پژوهشی متعدد وزارت آموزش و پرورش نیست».

 

 

 

* فراخوان اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و برگزاری جلسه مشورتی درباره موضوع ادغام پژوهشگاه

 

پس از انتشار مصاحبه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با فراخوان اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و شورای مدیران پژوهشگاه به جلسه مشورتی درباره موضوع ادغام پژوهشگاه پیگیری و دنبال شد؛ خبرهای رسیده از این نشست حاکی از آن دارد که طی مباحثات علمی و بعضاَ مجادله‌­های صورت گرفته تمامی سخنرانان جلسه(اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) با انتقاد از نظرات غیرعلمی وغیرکارشناسی بیان شده، با ادغام پژوهشگاه به مخالفت جدی برخاستند و در نهایت رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به این جمله بسنده کرد که فعلاً اقدامی را تا زمان پاسخ نامه وزیر انجام نخواهیم داد.

 

*گلایه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

با توجه به مطرح شدن موضوع ادغام پژوهشگاه مطالعات در فضای عمومی جامعه به ویژه پیگیری آن توسط جامعه محققان و پژوهشگران، اتفاق جدیدی رخ داد.

 

خبر سایت سازمان پژوهش و برنامه‌­ریزی درباره جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در تاریخ 15 اسفند ماه امسال و عدم انتشار نظر مخالفان ادغام پژوهشگاه، به شدت مورد اعتراض شرکت­‌کنندگان در این نشست قرار گرفت و اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در اعتراض به این موضوع، ضمن گلایه از روابط عمومی درباره عدم انعکاس کامل نظرات سخنرانان، طی نامه‌­­ای که به امضای اکثریت قریب به اتفاق اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشگاه مطالعات رسیده است از تصمیم وزیر آموزش و پرورش درباره استقلال پژوهشگاه مطالعات و تفکیک از سازمان پژوهش تشکر و تسریع در پیگیری موضوع تقاضا را کردند.

 

*درخواست برخی نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور مبنی بر استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

 بر اساس اطلاعات واصله ، چندی پیش نیز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌­ای خطاب به رئیس جمهور با اشاره به نقش و جایگاه حساس و سرنوشت ساز پژوهش در ارتقا و بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش و لزوم بهره‌گیری مؤثرتر از ظرفیت‌­ها و خدمات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در تحقق اهداف آن وزارتخانه و اجرای سند تحول بنیادین خواستار صدور دستور رئیس جمهور نسبت به استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شدند.

 

 

 

* پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش درباره استقلال پژوهشگاه آموزش و پرورش

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص آخرین وضعیت تعیین تکلیف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طبق مصوبه‌ای که ۸ سال پیش ابلاغ شده، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادغام شده است ولی این ادغام هنوز کامل انجام نگرفته است.

 

وی ادامه داد: اخیراً پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش دارد که این مصوبه تغییر کند که منتظریم سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره این نامه اخیر وزیر اعلام نظر کند؛ اگر اعلام کرد که همان مصوبه به قوت خود باقیست، ما باید به حکم قانون کار خود را انجام دهیم و اگر اعلام کرد که پژوهشگاه از سازمان جدا شود که این موضوع انجام می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره محتوای نامه وزیر آموزش و پرورش درخصوص پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش بر اساس ادله‌ای خواسته است که مصوبه اصلاح شود و پژوهشگاه از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جدا شود.

 

وی تصریح کرد: ما هیچ نظر خاصی نداریم و می‌گوییم هرچه قانون ابلاغ کرد باید همان را اجرایی کنیم.

 

اصرار بر حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به چه دلیل است؟

 

اکنون که وزیر آموزش و پرورش با بررسی‌­های جامع و استماع نقدهای فنی و مستدل و با نگاهی زیرساختی و تحول­گرایانه و درک لزوم دگردیسی پژوهشی این ساختار با اعلام نظر نسبت به استقلال پژوهشگاه مطالعات مسیر آتی این مجموعه را مشخص ساخته است و با اتخاذ تصمیم آگاهانه و منشعب از خرد جمعی صاحبنظران حقوقی و حقیقی آموزش و پرورش و به پشتوانه آرای اساتید تعلیم و تربیت و اعضای هیأت علمی دانشگاه­‌های کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گامی دیگر در راستای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برداشته است و در شرایطی که مدبرانه و امیدوارانه در پاسخ به اولین توصیه‌ مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم درباره علم و پژوهش، با اصلاح ساختار و نگاه ویژه به این مهم، فریاد اجابت سرداده است، اصرار بر حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان بازوی پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت و تغییر دادن هویت و سلب استقلال آن با چه دلایل و براهینی قابل توجیه است؟

 

انتهای پیام/

 

دریافت کد : توجه : شما میتوانید با تغییر مقادیر width و height در کد فوق عرض و ارتفاع دلخواه خود را تنظیم کنید.
نظر شما :
captcha
  • محل تبلیغ شما در پورتال مناظره و گفتگو
تنها 2 روز پس از نامه وزیر آموزش و پرورش خطاب به رئیس سازمان اداری استخدامی و اعلام موافقت با استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در حال حاضر مصوبه‌ای داریم که ما را مکلف می‌کند تا به ادغام پژوهشگاه و سازمان اقدام کنیم.
 
الگو برداری جشنواره های ملی مثل جشنواره فیلم فجر از نمونه های خارجی مثل مراسم اسکار در این سال ها تا چه میزان به رشد فرهنگی کشور کمکم کرده است ؟
زیاد
40%
 
متوسط
18%
 
کم
40%